CELE SZKOLENIA
1. Zapoznanie uczestników z podstawowymi regulacjami prawa pracy.
2. Przyswojenie przez uczestników zasad prawidłowego stosowania przepisów prawa pracy.
3. Wyjaśnienie wątpliwości i problemów praktycznych z zakresu stosowania przepisów prawa pracy, w tym zgłaszanych przez uczestników w trakcie szkolenia.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej zainteresowanej zdobyciem podstawowej wiedzy z zakresu prawa pracy.
KORZYŚCI
1. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat umów o pracę, w tym w zakresie ich treści i zasad zawierania (z uwzględnieniem nowych rozwiązań dotyczących zatrudniania na podstawie umów terminowych), rozwiązywania umów o pracę, obowiązków pracodawcy w zakresie czasu pracy, wynagrodzeń i urlopów wypoczynkowych, odpowiedzialności porządkowej oraz obowiązków pracodawcy i pracownika i ich wzajemnej odpowiedzialności.
2. Uczestnicy zdobędą narzędzia do stosowania w praktyce reguł wynikających z przepisów prawa pracy w zakresie np. wyboru formy zatrudnienia, organizowania czasu pracy, prowadzenia dokumentacji pracowniczej, urlopów itd.
3. Uczestnicy będą potrafili samodzielnie prawidłowo zastosować odpowiednią regulację prawną, w zależności od zmiennych warunkujących daną sytuację pracowniczą.
4. Uczestnicy będą umieli identyfikować i rozwiązywać problemy związane ze stosowaniem prawa pracy.
ZAKRES TEMATYCZNY
Stosunek pracy
1. Rodzaje umów o pracę – w tym nowe zasady zatrudniania na podstawie umów terminowych:
a) rodzaje umów terminowych
b) ile umów na czas określony można zawrzeć z pracownikiem
c) czasowe ograniczenie zatrudnienia na czas określony
d) skutki naruszenia zasad zatrudniania na czas określony (przekształcenie umowy w umowę bezterminową itd.)
e) przepisy przejściowe – zasady postępowania z umowami trwającymi na dzień wejścia w życie nowych regulacji
f) obowiązek informowania PIP
2. Treść umowy o pracę – warunki zatrudnienia i sposób ich określania, w tym zasady ustalania w umowie wynagrodzenia za pracę; forma umowy (kiedy i jakie dokumenty pisemne należy przekazać pracownikowi)
3. Zmiana warunków zatrudnienia w trakcie trwania stosunku pracy:
a) trwała lub czasowa zmiana warunków pracy
b) formy zmiany uzależnione od wyrażenia zgody przez pracownika: porozumienie stron, wypowiedzenie zmieniające (dopuszczalność stosowania i wymagania formalne, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z przepisów)
c) czasowe powierzenie innej pracy
4. Warunki pracy określone w umowie a warunki organizacyjne obowiązujące w zakładzie – na jakie zmiany musimy uzyskać zgodę pracownika (np. zmiana wynagrodzenia, wymiaru czasu pracy), a które zmiany nie wymagają takich uzgodnień (np. zmiana systemu czasu pracy)
5. Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie nawiązywania stosunku pracy i prowadzenia dokumentacji związanej z zatrudnieniem
Rozwiązywanie umów o pracę
1. Rozwiązywanie umów przez pracodawcę
a) wypowiadanie umów o pracę: forma, treść pism, uzasadnianie wypowiedzenia, doręczanie pism,
b) rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia: zawinione przez pracownika (dyscyplinarne), bez winy pracownika – obowiązki pracodawcy
c) porozumienie stron
2. Rozwiązanie umowy z inicjatywy pracownika
3. Obowiązki pracodawcy w związku z rozwiązaniem umowy o pracę:
a) rozliczenie pracownika
b) wydanie świadectwa pracy
c) wypłata ewentualnego ekwiwalentu za urlop czy odszkodowania (kiedy i w jakiej wysokości pracownik ma prawo do odszkodowania)
4. Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy – nowa instytucja w prawie pracy
5. Najczęstsze błędy przy rozwiązywaniu umów i ich konsekwencje dla pracodawcy
Czas pracy i wynagrodzenia
1. Pojęcia dotyczące czasu pracy (doba pracownicza, tydzień okresu rozliczeniowego, okres rozliczeniowy czasu pracy, normy i wymiar czasu pracy).
2. Obliczanie wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym, w tym wymiaru indywidualnego pracownika (uzależnionego od nieobecności w pracy).
3. Odpoczynki dobowe i tygodniowe (zasady, dopuszczalność odstępstw i ewentualne rekompensaty).
4. Elastyczna organizacja czasu pracy (nowe rozwiązania w czasie pracy):
a) rozkład dopuszczający zatrudnianie przed upływem 24 godzin od rozpoczęcia pracy dnia poprzedniego – dopuszczalność stosowania, zasady korzystania
b) ruchomy rozkład czasu pracy
c) indywidualny rozkład czasu pracy.
5. Systemy czasu pracy – charakterystyka
6. Zasady wprowadzania zasad organizowania czasu pracy w firmie (regulamin pracy, obwieszczenie, grafiki itd.)
7. Praca w dni wolne, niedziele i święta, w porze nocnej
8. Praca w godzinach nadliczbowych i zasady rekompensaty
9. Zwolnienie pracownika dla załatwienia spraw osobistych – dopuszczalność, zasady udzielania, zasady odpracowania oraz skutki nieodpracowania
10. Dokumentacja dotycząca czasu pracy
11. Dobre praktyki związane z organizowaniem czasu pracy (jednolite zasady planowania, zakaz samodzielnych zmian – bez wiedzy i zgody przełożonego itp.)
12. Najczęstsze nieprawidłowości i ich skutki dla pracodawcy
13. Zasady wynagradzania pracowników
14. Stałe i zmienne składniki wynagrodzenia – jak ustalać, wymagalność zmiennych składników (np. premie uznaniowe)
Urlopy wypoczynkowe i inne nieobecności usprawiedliwione
1. Zasady nabywania prawa do urlopu wypoczynkowego, wymiar urlopu
2. Zasady udzielania urlopów wypoczynkowych: plany urlopowe, wnioski urlopowe, zgoda pracodawcy i formy jej wyrażania, w jakie dni i w jakim wymiarze godzinowym pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego
3. Urlop na żądanie – obowiązki pracodawcy i uprawnienia pracownika
4. Kiedy pracodawca może sam zdecydować o terminie urlopu pracownika
5. Urlop zaległy
6. Choroba pracownika w trakcie urlopu
7. Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego – dopuszczalność i zasady postępowania
8. Pozostałe nieobecności w pracy:
a) „urlopy okolicznościowe”
b) zwolnienia od pracy – z zachowaniem i bez prawa do wynagrodzenia
c) Usprawiedliwianie nieobecności – powiadamianie pracodawcy i dokumentacja
Odpowiedzialność porządkowa i nagradzanie pracowników
1. Katalog kar porządkowych
2. Zasady wymierzania kar (procedura – zawiadomienie, wysłuchanie pracownika, decyzja o karze, wpis do akt)
3. Odwołanie pracownika
4. Zatarcie ukarania
5. Nagrody i wyróżnienia: wprowadzanie i stosowanie zasad obowiązujących w organizacji