CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej i usystematyzowanej wiedzy nt. odpowiedzialności pracodawcy za niewłaściwe zachowania w środowisku pracy oraz zasad tworzenia skutecznej polityki przeciwdziałania im, dostosowanej do możliwości i potrzeb danej firmy.
ADRESACI SZKOLENIA
•Kadra kierownicza i członkowie zarządu
•Dyrektorzy personalni i specjaliści HR
•Specjaliści ds. Compliance
KORZYŚCI
•Zapoznanie z obowiązkami pracodawcy i kadry kierowniczej w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i molestowaniu w miejscu pracy
•Nabycie praktycznej i usystematyzowanej wiedzy nt. różnych form niepożądanych zachowań w środowisku pracy, przeciwdziałania im, reagowania i wyjaśniania
•Poznanie skutecznych metod minimalizowania ryzyka wystąpienia nieprawidłowych relacji w miejscu pracy oraz odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy
ZAKRES TEMATYCZNY
Moduł I
Niedozwolone praktyki oraz obszary ryzyka
•Dyskryminacja
•Molestowanie (nękanie)
•Molestowanie seksualne – dyskryminacja ze względu na płeć
•Mobbing
-Specyfika środowiska pracy, kultura organizacyjna, konflikty, cechy potencjalnego mobbera i ofiary
-Co jest a co nie jest mobbingiem – przykłady i orzecznictwo sądowe
Moduł II
Obowiązki pracodawcy
•Obowiązki związane z zapobieganiem wystąpienia mobbingu oraz jego skutkami
•Obowiązki pracodawcy wobec ofiary mobbingu
•Odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy – wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia dla ofiary mobbingu
•Odpowiedzialność prawna sprawców mobbingu – kadry kierowniczej lub współpracowników
•Minimalizowanie ryzyka odpowiedzialności pracodawcy za dyskryminację i mobbing po zmianach Kodeksu Pracy w 2019 r.
Moduł III
Skuteczne przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
•Podstawy prawne i orzecznictwo Sądu Najwyższego
•Elementy polityki antydyskryminacyjnej i antymobbingowej w firmie m.in.
-Pisemna procedura wewnętrzna – cel i zakres
-Szkolenia pracowników i kadry kierowniczej
-Komisja antymobbingowa – skład i rola
-Pełnomocnicy i rzecznicy zaufania
-Diagnoza i okresowe audyty
-System anonimowych zgłoszeń
•Sposób zgłaszania przypadków niewłaściwych relacji oraz składania skarg
•Zasady prowadzenia postępowania wyjaśniającego lub mediacji w przypadku zgłoszenia nierównego traktowania lub mobbingu