Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz redagowanie aktów administracyjnych korespondencji urzędowej.

CELE SZKOLENIA

Przybliżenie i omówienie tematyki KPA w teorii i praktyce.

ADRESACI SZKOLENIA

Pracodawca, pracownicy administracyjni wyższego i niższego szczebla.

KORZYŚCI

Aktualizacja przepisów.

ZAKRES TEMATYCZNY

1.    Zakres stosowania przepisów Kpa
• Ogólne zasady postępowania administracyjnego.
• Zasada pisemności postępowania po zmianach z kwietnia 2018 r. (art. 14).
• Przykłady zastosowania zasad ogólnych na etapie postępowania przed organem I instancji.
• Konsekwencje naruszeń zasad ogólnych postępowania.
• Strona postępowania administracyjnego po nowelizacji z 2018 r. Przedstawiciel i pełnomocnik strony.
• Strona postępowania — prawa i obowiązki wynikające z przepisów szczególnych — art. 3 ust 1-3 ustawy o przyznaniu płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U z 2022 r. poz.
1775 ze zm.)
• Konsekwencje braku lub utraty przymiotu strony.
2.    Wszczęcie postepowania administracyjnego.
• Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa — możliwe zastosowania i problemy praktyczne.
• Badanie istnienia interesu prawnego przed wszczęciem postępowania administracyjnego i na różnych jego etapach.
• Kontrola formalna wniosku i uzupełnianie braków formalnych pism według po nowelizacji. Termin uzupełnienia braków formalnych podania.
• Braki istotne i nieistotne pism.
• Podpis zaufany zamiast profilu zaufanego ePUAP i podpis osobisty — nowe instrumenty do elektronicznej identyfikacji uczestników postępowania. Dokument elektroniczny
3.    Postępowanie przed organem I instancji.
• Terminy załatwiania spraw.
• Instytucja ponaglenia organu. Pouczenie o możliwości wniesienia ponaglenia.
• Skarga na bezczynności i przewlekłości postępowania organu ( termin przekazania skargi do Sądu wraz z odpowiedzią organu skarżonego).
• Terminy procesowe w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji (kiedy termin 2 miesięczny).
• Postępowanie wyjaśniające (wezwania, termin na uzupełnienie braków formalnych, termin do złożenia wyjaśnień, kiedy termin jest przywracany),
• Terminy prawa materialnego a terminy prawa procesowego różnice.
• Doręczenia w postępowaniu administracyjnym — charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
• Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia.
• Dowody i dokumentowanie czynności procesowych.
• Elementy postępowania dowodowego.
• Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony.
• Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony — nowe zasady postępowania dowodowego.
• Inicjatywa dowodowa. Kiedy sprawa administracyjna jest wyjaśniona?
• Zawieszenie postępowania po nowelizacji i umorzenie postępowania – problemy praktyczne.
4.    Akta sprawy — pisemny charakter postępowania.
• Protokoły, adnotacje, notatki urzędowe.
• Podpis i parafka w postępowaniu administracyjnym.
• Uprawnienia strony i organu względem akt sprawy.
• Wgląd w akta sprawy — charakter czynności.
• Czynności organu w ramach udostępniania akt sprawy.
• Wymogi formalne wniosku o udostępnienie akt sprawy lub sporządzenie odpisów.
• Uprawnienia stron.
• Udostępnianie akt sprawy a ustawy o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych i dostępie do informacji publicznej. Nowelizacja związana z RODO
• Metryka sprawy – praktyczne aspekty prowadzenia metryki.
5.    Rozstrzygnięcia kończące postępowanie — możliwe rodzaje i ich skutki dla stron i organu po nowelizacji.
• Decyzje administracyjne rodzaje i charakter oraz skutki. Elementy konieczne decyzji.
Zrzeczenie się prawa do odwołania i nowy zakres pouczenia. Decyzja prawomocna.
• Związanie decyzją i ingerencja w treść decyzji — konsekwencje prawne.
• Rektyfikacja decyzji art. I I I-1 13.
6.    Postępowanie odwoławcze na nowych zasadach.
• Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter. Nowe zasady uchylania decyzji i przekazywania sprawy do ponownego rozpatrzenia.
7.    Postępowania nadzwyczajne w kpa — wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności, uchylenie, zmiana rozstrzygnięcia (z urzędu i na wniosek – podstawowe różnice) z uwzględnieniem przepisów szczególnych ustawy o przyznaniu płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U z 2022 r. poz 2157 ze zm.).
• Konsekwencje uchylenia, zmiany i stwierdzenia nieważności decyzji.
Uregulowania wspólne i odmienne poszczególnych trybów.
• Właściwość organów i etapy postępowań.
Konkurencyjność trybów (strona składa odwołanie i jednocześnie wniosek o stwierdzenie nieważności) Wskazówki praktyczne. Sposoby unikania uchybień.
8.    Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:
a) podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego — które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
b) język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych — czy rzeczywiście język ma znaczenie? — orzecznictwo sądów;
9.    Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
a) specyfika języka urzędowego — dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
b) cechy charakterystyczne języka urzędowego;
c) błędy w korespondencji urzędowej — które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
– pleonazmy, tautologie — tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
– błędy składniowe, kalki — z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
– odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
– błędy stylistyczne — czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
– błędy ortograficzne — nadużywanie wielkiej litery,
– skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych — Dz U czy Dz. U.?
– błędy interpunkcyjne — znaczeniotwórcza rola przecinka.
10.    Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
a) sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu — kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
b) zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych — jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję: – czytelność tekstu,
– empatia komunikacyjna nadawcy, – styl językowy pism urzędowych.
c) korespondencja elektroniczna — kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?
11.    Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:
a) struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego — czy podpis musi być czytelny?
b) zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
c) etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
d) formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
e) korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna — co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
f) krój czcionki i układ pisma — zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline