CELE SZKOLENIA
Przybliżenie i omówienie tematyki KPA w teorii i praktyce.
ADRESACI SZKOLENIA
Pracodawca, pracownicy administracyjni wyższego i niższego szczebla.
KORZYŚCI
Aktualizacja przepisów.
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Zakres stosowania przepisów Kpa
• Ogólne zasady postępowania administracyjnego.
• Zasada pisemności postępowania po zmianach z kwietnia 2018 r. (art. 14).
• Przykłady zastosowania zasad ogólnych na etapie postępowania przed organem I instancji.
• Konsekwencje naruszeń zasad ogólnych postępowania.
• Strona postępowania administracyjnego po nowelizacji z 2018 r. Przedstawiciel i pełnomocnik strony.
• Strona postępowania — prawa i obowiązki wynikające z przepisów szczególnych — art. 3 ust 1-3 ustawy o przyznaniu płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U z 2022 r. poz.
1775 ze zm.)
• Konsekwencje braku lub utraty przymiotu strony.
2. Wszczęcie postepowania administracyjnego.
• Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa — możliwe zastosowania i problemy praktyczne.
• Badanie istnienia interesu prawnego przed wszczęciem postępowania administracyjnego i na różnych jego etapach.
• Kontrola formalna wniosku i uzupełnianie braków formalnych pism według po nowelizacji. Termin uzupełnienia braków formalnych podania.
• Braki istotne i nieistotne pism.
• Podpis zaufany zamiast profilu zaufanego ePUAP i podpis osobisty — nowe instrumenty do elektronicznej identyfikacji uczestników postępowania. Dokument elektroniczny
3. Postępowanie przed organem I instancji.
• Terminy załatwiania spraw.
• Instytucja ponaglenia organu. Pouczenie o możliwości wniesienia ponaglenia.
• Skarga na bezczynności i przewlekłości postępowania organu ( termin przekazania skargi do Sądu wraz z odpowiedzią organu skarżonego).
• Terminy procesowe w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji (kiedy termin 2 miesięczny).
• Postępowanie wyjaśniające (wezwania, termin na uzupełnienie braków formalnych, termin do złożenia wyjaśnień, kiedy termin jest przywracany),
• Terminy prawa materialnego a terminy prawa procesowego różnice.
• Doręczenia w postępowaniu administracyjnym — charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
• Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia.
• Dowody i dokumentowanie czynności procesowych.
• Elementy postępowania dowodowego.
• Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony.
• Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony — nowe zasady postępowania dowodowego.
• Inicjatywa dowodowa. Kiedy sprawa administracyjna jest wyjaśniona?
• Zawieszenie postępowania po nowelizacji i umorzenie postępowania – problemy praktyczne.
4. Akta sprawy — pisemny charakter postępowania.
• Protokoły, adnotacje, notatki urzędowe.
• Podpis i parafka w postępowaniu administracyjnym.
• Uprawnienia strony i organu względem akt sprawy.
• Wgląd w akta sprawy — charakter czynności.
• Czynności organu w ramach udostępniania akt sprawy.
• Wymogi formalne wniosku o udostępnienie akt sprawy lub sporządzenie odpisów.
• Uprawnienia stron.
• Udostępnianie akt sprawy a ustawy o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych i dostępie do informacji publicznej. Nowelizacja związana z RODO
• Metryka sprawy – praktyczne aspekty prowadzenia metryki.
5. Rozstrzygnięcia kończące postępowanie — możliwe rodzaje i ich skutki dla stron i organu po nowelizacji.
• Decyzje administracyjne rodzaje i charakter oraz skutki. Elementy konieczne decyzji.
Zrzeczenie się prawa do odwołania i nowy zakres pouczenia. Decyzja prawomocna.
• Związanie decyzją i ingerencja w treść decyzji — konsekwencje prawne.
• Rektyfikacja decyzji art. I I I-1 13.
6. Postępowanie odwoławcze na nowych zasadach.
• Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter. Nowe zasady uchylania decyzji i przekazywania sprawy do ponownego rozpatrzenia.
7. Postępowania nadzwyczajne w kpa — wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności, uchylenie, zmiana rozstrzygnięcia (z urzędu i na wniosek – podstawowe różnice) z uwzględnieniem przepisów szczególnych ustawy o przyznaniu płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U z 2022 r. poz 2157 ze zm.).
• Konsekwencje uchylenia, zmiany i stwierdzenia nieważności decyzji.
Uregulowania wspólne i odmienne poszczególnych trybów.
• Właściwość organów i etapy postępowań.
Konkurencyjność trybów (strona składa odwołanie i jednocześnie wniosek o stwierdzenie nieważności) Wskazówki praktyczne. Sposoby unikania uchybień.
8. Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:
a) podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego — które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
b) język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych — czy rzeczywiście język ma znaczenie? — orzecznictwo sądów;
9. Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
a) specyfika języka urzędowego — dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
b) cechy charakterystyczne języka urzędowego;
c) błędy w korespondencji urzędowej — które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
– pleonazmy, tautologie — tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
– błędy składniowe, kalki — z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
– odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
– błędy stylistyczne — czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
– błędy ortograficzne — nadużywanie wielkiej litery,
– skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych — Dz U czy Dz. U.?
– błędy interpunkcyjne — znaczeniotwórcza rola przecinka.
10. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
a) sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu — kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
b) zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych — jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję: – czytelność tekstu,
– empatia komunikacyjna nadawcy, – styl językowy pism urzędowych.
c) korespondencja elektroniczna — kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?
11. Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:
a) struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego — czy podpis musi być czytelny?
b) zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
c) etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
d) formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
e) korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna — co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
f) krój czcionki i układ pisma — zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.