CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest kompleksowe zapoznanie uczestników z możliwościami identyfikacji i minimalizowania wystąpienia różnego typu ryzyk spowodowanych zachowaniem pracowników poprzez zastosowanie odpowiednich sposobów ich analizy oraz wdrożenie procedur wewnętrznych.
ADRESACI SZKOLENIA
- Dyrektorzy personalni i specjaliści
- Kadra kierownicza i członkowie zarządu
- Specjaliści ds. Compliance
KORZYŚCI
- Poznanie celów i korzyści systemu HR Compliance
- Zapoznanie z możliwymi ryzykami personalnymi oraz sposobami ich minimalizowania
- Omówienie możliwości zarządzania najważniejszymi obszarami ryzyka personalnego poprzez odpowiednie procedury wewnętrzne
- Zapoznanie ze sposobem postępowania w przypadku naruszenia przepisów prawa i procedur przez pracownika
ZAKRES TEMATYCZNY
Moduł
Wprowadzenie – co każdy pracodawca powinien wiedzieć o HR Compliance
- Cele systemu Compliance
- Zgodność z prawem i dobre praktyki
- Zarządzanie ryzykiem personalnym – jak zidentyfikować potencjalne obszary ryzyka w danej firmie i minimalizować możliwość ich wystąpienia
- HR Compliance a Employer Branding
Moduł II
Procedury wewnętrzne i ich praktyczne zastosowanie
- Procedury wewnętrzne i ich praktyczne zastosowanie
- Misja i wartości firmy
- Jak sprawić, aby nie były pustymi hasłami?
- Czy pracownicy muszą w pełni podzielać wartości firmy?
- Regulaminy Pracy i Wynagradzania
- Zakres obowiązkowych regulacji
- Jakie dodatkowe zagadnienia warto uregulować, jeśli nie planujemy wdrożenia innych procedur wewnętrznych?
- Kiedy warto wdrożyć odrębne procedury i co w nich uregulować, m.in.:
- Kodeks etyki
- Regulamin pracy zdalnej – na co warto zwrócić szczególną uwagę?
- Procedury monitoringu i ochrony danych osobowych (RODO)
- Polityka przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi – kiedy wdrożyć, jak dostosować zakres regulacji do specyfiki firmy, praktyczne rozwiązania ułatwiające zgłaszanie i wyjaśnianie przypadków niewłaściwych zachowań
- Polityka mediów społecznościowych (Social Media Policy) – kiedy wdrożyć, na jakie kwestie zwrócić szczególną uwagę?
- Standardy ubioru i wizerunku (Dress Code) – czy są potrzebne w każdej firmie, co warto uregulować?
- Standardy obsługi klienta/ dbałość o wizerunek pracodawcy – znaczenie i obszary zastosowania
- Korzyści z wdrożenia efektywnych procedur wewnętrznych
- Efektywna komunikacja procedur oraz zapewnienie ich znajomości i przestrzegania przez pracowników
Moduł III
Naruszenie przepisów i procedur przez pracownika
- Postępowanie pracodawcy w przypadku naruszenia przepisów prawa pracy i/lub wewnętrznych procedur przez pracownika
- Ocena negatywnych skutków działania pracownika
- Odpowiedzialność pracownika za naruszenie dobra firmy i jej wizerunku
- Zakres możliwych konsekwencji dla pracownika