W sklepach występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe, które mogą prowadzić do urazów i uszkodzeń ciała. Zadaniem pracodawcy jest ustalenie zagrożeń występujących na stanowisku pracy oraz podjęcie działań, które zminimalizują ryzyko ich wystąpienia.
Praca w sklepach spożywczych zalicza się do prac średnio ciężkich – pracownik większość swoich obowiązków wykonuje na stojąco. Do najczęstszych jego czynności należą: sięganie, podawanie, chodzenie, podnoszenie i przenoszenie towarów. Stałe, monotonne wykonywanie tych czynności może prowadzić do wypadków przy pracy.
Czynniki niebezpieczne
Śliskie i nierówne powierzchnie, spadające przedmioty, ostre narzędzia oraz krawędzie wyposażenia, ograniczone przestrzenie, a także ruchome, wirujące części urządzeń, do tego środki transportu to wszystko są czynniki niebezpieczne mechaniczne, które powodują urazy lub uszkodzenie ciała pracownika.
Nie należy też zapominać o czynniku fizycznym, jakim jest prąd elektryczny. On również stanowi zagrożenie dla człowieka.
Czynniki szkodliwe
W sklepach stosowane są toksyczne środki do zwalczania owadów i gryzoni, a także środki konserwujące owoce i warzywa. Wszystkie te substancje zaliczane są do czynników szkodliwych chemicznych, które wpływają na stan zdrowia pracowników. Z kolei czynniki szkodliwe fizyczne to: zbyt wysoka lub niska temperatura, wilgotność oraz niewłaściwe oświetlenie.
Czynniki uciążliwe
Praca w pozycji stojącej, podnoszenie i przenoszenie ciężarów, wymuszona pozycja ciała – to czynniki uciążliwe.
Te czynności pracownik wykonuje stale, dlatego mogą one być przyczyną nadmiernego zmęczenia fizycznego, przeciążenia mięśni, stawów oraz kręgosłupa. W konsekwencji prowadzi to do wycieńczenia organizmu, zwiększenia podatności na wypadki, zmniejszenia wydolności fizycznej, powstawania urazów.
Stres jako czynnik uciążliwy
Omawiając zagrożenia występujące w sklepach spożywczych nie można pominąć stresu. Przyczynami jego powstawania są m.in.:
- konfliktowe sytuacje z klientami,
- praca nocna i w soboty oraz w tzw. niedziele handlowe,
- godziny nadliczbowe,
- konflikty między pracownikami.
Obowiązkiem pracodawcy jest identyfikacja zagrożeń oraz kontrola stanowisk pracy, ich optymalizacja za pomocą środków technicznych i organizacyjnych, stałe doskonalenie organizacji pracy.
Źródło: CIOP-PIB
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA