Pandemia koronawirusa wymusiła na pracodawcach całkowitą zmianę w podejściu do wykonywania pracy. Od ponad 10 miesięcy większość firm funkcjonuje w innej – zdalnej rzeczywistości. Wiadomo, kwarantanna kiedyś się skończy, ale z tego, co już dało się zaobserwować – paca zdalna zostanie z nami na dłużej. Być może na stałe.
Jeszcze rok temu tylko nieliczne przedsiębiorstwa umożliwiały swoim pracownikom wykonywanie obowiązków zdalnie, czyli na tzw. home office. Taki tryb pracy dla wielu pracodawców wydawał się wówczas – kolokwialnie mówiąc – nie do ogarnięcia. Jednakże jak pokazała praktyka – wszystko jest możliwe. Do tego stopnia, że rządzący zapowiadają wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów regulujących pracę zdalną.
Jak dobrze zarządzać pracą zdalną?
Przede wszystkim najważniejszą kwestią jest właściwe przygotowanie zespołu oraz jasne określenie zasad pracy. Pracownicy muszą wiedzieć: czym, w jaki sposób oraz dlaczego mają się zajmować. Należy im też przekazać jakie są wobec nich oczekiwania i jakich rezultatów pracy się od nich wymaga.
Przedstawiamy kilka konkretnych i przydatnych wskazówek
- stosuj zadaniowy system pracy i ustal sposób raportowania wykonanych czynności,
- określ godziny pracy, w których pracownik powinien być gotowy do kontaktu z przełożonymi,
- umożliwiaj elastyczny czas pracy, gdy tylko jest to możliwe,
- zapewnij sprzęt i oprogramowanie, w tym narzędzia do telekonferencji,
- pomóż w przygotowaniu stanowiska pracy zdalnej, zgodnego z zasadami ergonomii,
- wspieraj kierowników w zarządzaniu zespołem online poprzez organizację szkoleń z tego zakresu,
- zachęcaj pracowników do zgłaszania sugestii, obaw i postulatów dotyczących usprawnienia organizacji ich pracy,
- zachęcaj pracowników do udzielania wzajemnego wsparcia poprzez kontakty telefoniczne lub media społecznościowe.
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA