Praca na budowie wiąże się z szeregiem zagrożeń uwarunkowanych typem oraz zakresem prac, a także technologią wykorzystywaną do prowadzonych czynności. Pracodawca może i powinien zadbać o bezpieczeństwo swoich pracowników poprzez przestrzeganie obowiązków bhp oraz stosowanie dobrych praktyk.
Wśród podstawowych ryzyk zawodowych pracowników budowy należy wymienić przede wszystkim:
- upadek podczas poruszania się lub z wysokości,
- potrącenie przez poruszające się pojazdy,
- urazy mechaniczne powstałe przy obsłudze materiałów lub narzędzi oraz poprzez kontakt z urządzeniami technicznymi,
- porażenie prądem lub pochwycenie przez elementy ruchome,
- obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego,
- możliwość uderzenia przez spadające przedmioty czy transportowane ładunki.
Najlepszym sposobem, by zapobiec powstawaniu wypadków jest podejmowanie działań różnorodnych. Skupienie się tylko na jednym obszarze, np. dbałość o stan techniczny maszyn nie będzie dostatecznie skuteczne. Należy równocześnie dbać o poprawę ogólnej organizacji i sposobów wykonywania pracy, a także o świadomość pracowników realizujących poszczególne czynności.
Pracodawca powinien podejmować takie czynności, które koncentrują się na właściwej realizacji podstawowych obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Są to:
- odpowiednie przygotowanie prac pod względem organizacji i wyposażenia technicznego,
- zapewnienie wymaganej dla realizowanych czynności dokumentacji i zapoznanie z nią pracowników (należy pamiętać zwłaszcza o IBWR),
- wyposażenie pracowników w odpowiednią odzież roboczą, obuwie oraz środki ochrony indywidualnej,
- dopuszczenie do pracy wyłącznie osób posiadających ważne badania lekarskie i aktualne szkolenie w dziedzinie bhp.
Dobrą praktyką wspomagającą proces zarządzania ryzykiem i zapobiegania wypadkom jest:
- prowadzenie regularnych odpraw z pracownikami (np. przed rozpoczęciem prac),
- organizacja szkoleń informacyjnych dla wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego wchodzących na plac budowy (generalny wykonawca, podwykonawcy, firmy zewnętrzne)
- zobligowanie uczestników inwestycji do stosowania określonego i sprawdzonego typu wyposażenia ochronnego tj. okulary ochronne czy obuwie robocze o ustalonych parametrach.
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.