Wdrożenie systemu zarządzania BHP w przedsiębiorstwie ułatwia przestrzeganie obowiązującego prawa z zakresu BHP. Wpływa również korzystnie na poprawę bezpieczeństwa na stanowiskach pracy. By osiągnąć te cele – wystarczy tylko pięć kroków.
Krok 1 – zaangażowanie kierownictwa i wszystkich pracowników w projektowanie systemu zarządzania BHP
Kierownictwo powinno określić i ogłosić politykę BHP, w której zobowiązuje się do:
- zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
- osiągania wysokiego poziomu BHP, zgodnego co najmniej z wymaganiami przepisów prawnych oraz innymi wymaganiami dotyczącymi organizacji,
- przeprowadzania przeglądów i ciągłego doskonalenia działań w zakresie BHP, zapewniania odpowiednich zasobów i środków do wdrażania polityki,
- uwzględniania roli pracowników i ich angażowania do działań na rzecz BHP.
Krok 2 – planowanie działań realizujących politykę BHP
Podczas planowania należy wytyczyć cele, a także określić działania, które pomogą je osiągnąć.
Cele powinny uwzględniać: wyniki oceny ryzyka zawodowego, wymagania prawne obowiązujące przedsiębiorstwo, a także interesy przedsiębiorstwa i punkty widzenia różnych zainteresowanych stron.
Plany osiągania założonych celów powinny zawierać: informację o tym, kto jest odpowiedzialny za prowadzenie poszczególnych działań, terminy realizacji oraz mierzalne wskaźniki umożliwiające ocenę stopnia realizacji celów.
Krok 3 – stworzenie warunków do realizacji określonych planów
W szczególności należy:
- zapewnić niezbędne zasoby,
- wskazać kompetentne osoby odpowiedzialne za realizację zadań związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu,
- przedstawić informację o wymaganiach prawnych obowiązujących przedsiębiorstwo,
- przeprowadzić identyfikację zagrożeń i ocenę związanego z nimi ryzyka zawodowego,
- szkolić pracowników,
- motywować pracowników do działań zgodnych z wymaganiami systemu,
- wprowadzić zasady skutecznego komunikowania się, ze szczególnym uwzględnieniem przepływu informacji między pracownikami i ich przełożonymi,
- dokumentować funkcjonowanie systemu i osiągane wyniki,
- ustalić zasady reagowania na wypadki przy pracy i awarie.
Sprawną i skuteczną realizację działań związanych z wdrożeniem i funkcjonowaniem systemu zapewni ustalenie procedur, opisujących w usystematyzowany sposób przebieg tych działań i wskazujących osoby za nie odpowiedzialne. Procedury te powinny być udokumentowane – pisemnie lub w postaci elektronicznej.
Krok 4 – kontrola realizacji planów i funkcjonowania systemu oraz przeprowadzanie działań korygujących i zapobiegawczych
Zarówno stan BHP, jak i działania podejmowane w celu jego poprawy powinny być monitorowane.
Wszystkie braki i niedociągnięcia wykryte w procesie monitorowania powinny być usuwane w wyniku przeprowadzonych działań korygujących i zapobiegawczych.
W systemie zarządzania BHP podstawowe znaczenie ma monitorowanie proaktywne, które prowadzi do wykrycia zagrożeń zanim spowodują one wypadek lub chorobę. Z kolei monitorowanie reaktywne, to analizowanie przyczyn wypadków przy pracy, w tym wydarzeń wypadkowych bezurazowych oraz chorób zawodowych.
W celu sprawdzenia, czy wdrożony system zarządzania funkcjonuje w sposób zgodny z przyjętymi wymaganiami i czy umożliwia osiągnięcie ustalonych celów, warto okresowo przeprowadzić audyt BHP.
Krok 5 – dokonywanie okresowych przeglądów i doskonalenie wdrożonego systemu zarządzania BHP
Kierownictwo powinno śledzić funkcjonowanie systemu zarządzania BHP i okresowo dokonywać ocen jego skuteczności. System zarządzania BHP musi być stworzony przy aktywnym udziale pracowników przedsiębiorstwa, a jego funkcjonowanie i skuteczność zależą przede wszystkim od ich postaw i zaangażowania.
Kto może pomóc we wdrażaniu systemu BHP?
Pomóc we wdrażaniu systemu zarządzania BHP mogą eksperci zewnętrzni, którzy mają odpowiednie przeszkolenie w zakresie norm serii PN-N-18000 oraz ISO 45001, a także praktykę potwierdzoną właściwymi certyfikatami .
Źródło: CIOP
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.