W życiu a także w pracy, ze względu na różne charaktery współpracowników, prawie codziennie możemy się spotkać z przejawami agresji słownej. Stając się albo jej odbiorcą, albo bardzo często pod wpływem impulsu, chwili także nadawcą. Agresja to zachowania ukierunkowane i intencjonalne na zewnątrz lub do wewnątrz, mające na celu spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej.
W pracy jako odbiorcy doświadczamy różnych stopni agresji słownej: od zwykłych przycinków, kąśliwych uwag po ordynarne chamstwo, narażenie jesteśmy na kontakt z „tyranami”. Nadawcami mogą być szefowie, współpracownicy czy klienci. Agresja słowna wyrażana jest przede wszystkim poprzez epitety, złośliwości, ironiczne uwagi czy manipulacje słowne, których celem jest osiągnięcie zamierzonego celu, czyli zranienie psychiczne. Często takim wypowiedziom towarzyszą inwazyjne formy ekspresji emocjonalnej i ruchowej jak:krzyk, napieranie ciałem, machanie rękoma przed twarzą, grymasy i mimika twarzy a często także skracanie osobistego dystansu do „stania oko w oko” „twarz do twarzy”. Przyczyny agresji są różne m.in.:
- niesprawiedliwość – gdy np. odczuwamy, że jesteśmy nierówno traktowani;
- frustracja – gdy nie jesteśmy w stanie wykonać zadania;
- obraza – gdy czujemy się atakowani, obrażani lub gdy ktoś sprawia nam przykrość;
- utrata kontroli – gdy uważamy, że straciliśmy kontrolę nad sobą lub nad daną sytuacją.
Podstawowe zasady reagowania na agresję słowną, to:
- Nigdy nie wchodź w rolę ofiary. Wchodzenie w rolę kogoś biednego, słabego, przestraszonego na ogół potęguje agresywność drugiej strony.
- Bądź konsekwentny. Aby nie wybuchnąć agresją, należy być asertywnym i konsekwentnie to realizować. Oznacza to, że w sytuacji, gdy ktoś zachowuje się wobec nas chamsko, agresywnie:
- po pierwsze, należy go o tym poinformować.
- w drugim etapie należy wyrazić swoją irytację, zmieniając ton głosu na bardziej stanowczy (np. Przeszkadzasz mi. Naprawdę mnie to wkurza!).
- po trzecie, zapowiadamy, co zrobimy, jeśli rozmówca nie zmieni swojego zachowania.
- czwarty etap to podjęcie zapowiedzianych działań.
- Użyj zdań proasertywnych: „Mam prawo do dbania o swoją godność”; „Mam prawo do obrony przed agresją”; „Mam prawo do przeciwstawienia się chamstwu i brutalności”.
najbliższe szkolenia z zapobiegania mobbingowi
Mobbing i dyskryminacja – przeciwdziałanie, reagowanie, wyjaśnianie |
Zobacz więcej |
Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy |
Zobacz więcej |
Zobacz też: