Jak sobie radzić z agresją w pracy?

Jak-sobie-radzic-z-agresja-w-pracy

W życiu a także w pracy, ze względu na różne charaktery współpracowników, prawie codziennie możemy się spotkać z przejawami agresji słownej. Stając się albo jej odbiorcą, albo bardzo często pod wpływem impulsu, chwili także nadawcą. Agresja to  zachowania ukierunkowane i intencjonalne na zewnątrz lub do wewnątrz, mające na celu spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej.

W pracy jako odbiorcy doświadczamy różnych stopni agresji słownej: od zwykłych przycinków, kąśliwych uwag po ordynarne chamstwo, narażenie jesteśmy na kontakt z „tyranami”. Nadawcami mogą być szefowie, współpracownicy czy klienci. Agresja słowna wyrażana jest przede wszystkim poprzez epitety, złośliwości, ironiczne uwagi czy manipulacje słowne, których celem jest osiągnięcie zamierzonego celu, czyli zranienie psychiczne. Często takim wypowiedziom towarzyszą inwazyjne formy ekspresji emocjonalnej i ruchowej jak:krzyk, napieranie ciałem, machanie rękoma przed twarzą, grymasy i mimika twarzy a często także skracanie osobistego dystansu do "stania oko w oko" "twarz do twarzy". Przyczyny agresji są różne m.in.:

  • niesprawiedliwość – gdy np. odczuwamy, że jesteśmy nierówno traktowani;
  • frustracja – gdy nie jesteśmy w stanie wykonać zadania;
  • obraza – gdy czujemy się atakowani, obrażani lub gdy ktoś sprawia nam przykrość;
  • utrata kontroli – gdy uważamy, że straciliśmy kontrolę nad sobą lub nad daną sytuacją.

Podstawowe zasady reagowania na agresję słowną, to:

  1. Nigdy nie wchodź w rolę ofiary. Wchodzenie w rolę kogoś biednego, słabego, przestraszonego na ogół potęguje agresywność drugiej strony.
  2. Bądź konsekwentny. Aby nie wybuchnąć agresją, należy być asertywnym i konsekwentnie to realizować. Oznacza to, że w sytuacji, gdy ktoś zachowuje się wobec nas chamsko, agresywnie:
    • po pierwsze, należy go o tym poinformować.
    • w drugim etapie należy wyrazić swoją irytację, zmieniając ton głosu na bardziej stanowczy (np. Przeszkadzasz mi. Naprawdę mnie to wkurza!).
    • po trzecie, zapowiadamy, co zrobimy, jeśli rozmówca nie zmieni swojego zachowania.
    • czwarty etap to podjęcie zapowiedzianych działań.
  3. Użyj zdań proasertywnych: "Mam prawo do dbania o swoją godność”; "Mam prawo do obrony przed agresją”; "Mam  prawo do przeciwstawienia się chamstwu i brutalności”.

najbliższe szkolenia z zapobiegania mobbingowi

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.