Od zaangażowania i chęci do działania pracowników zależy, czy firma będzie przynosiła zysk, czy będzie w stanie stagnacji, a nieraz nawet zejścia. Im lepiej pracodawca zadba o zatrudnione u siebie osoby, tym lepiej oni odwdzięczą się jemu dbałością o klientów. Jak motywować pracowników?
Należy pamiętać, że kwestia motywacji jest dość indywidualna: jednych motywują pieniądze, innych – dodatki, a jeszcze innym wystarczy uznanie i dobre słowo. Motywacja to zachowanie ukierunkowane na cel. Oznacza to, że ludzie są bardziej chętni do działania i dawania czegoś od siebie, jeżeli widzą realny cel, do jakiego dane działania mogą ich doprowadzić. Dobrą praktyką jest, aby poza jasno określonym celem dać pracownikom wsparcie i narzędzia niezbędne do jego osiągnięcia.
Każda firma swoim działaniem może dać wsparcie i zmotywować swoich pracowników do działania. Różne są źródła motywowania pracowników. Może to być motywator pieniężny (wynagrodzenie, premie, dodatki), rozwojowy (szkolenia, konferencje, programy rozwojowe, awanse), a także wiele innych, jak np. dopłaty do sportu, pakiety medyczne, owocowe dni itp.
Teorie motywacji
Najbardziej znaną i stosowaną powszechnie jest teoria instrumentalna, popularnie znana jako „metoda kija i marchewki”. Przy tym podejściu dominuje przekonanie, że ludzie pracują wyłącznie dla pieniędzy, a stosowanie nagród i kar może być odpowiednio motywujące poprzez wzmocnienie pozytywne lub negatywne.
Kolejną jest teoria potrzeb, która opiera się na przekonaniu, że niezaspokojona potrzeba może być źródłem napięcia oraz zachwiania równowagi pracownika. W takich przypadkach dobry manager jest w stanie na podstawie tej potrzeby zdefiniować konkretny cel oraz określić ścieżkę, jaka będzie do niego prowadziła.
Czynniki motywujące
Czynnikami motywacyjnymi mogą być np. wysokie wynagrodzenie oraz sprawiedliwy system płac lub rzeczywista możliwość awansu. Obecnie bardzo ważnym elementem motywującym pracowników jest atmosfera w pracy i wsparcie, jakie otrzymują od swoich zwierzchników w codziennych działaniach zawodowych. Bardzo ważnym czynnikiem motywującym jest zatem sama osoba managera – jego zaangażowanie i umiejętność odpowiedniego zarządzania potrzebami pracowników.
Dobrze opracowane systemy motywacyjne i sposoby zarządzania zespołami będą pozytywnie wpływały na ich działania i zaangażowanie w pracę firmy.
Źródło: MAGAZYN SEKA 2 (28) 2021
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA