Osoby z depresją charakteryzuje obecność w pracy mimo choroby, jednak mają one niższą wydajność oraz mniejsze zaangażowanie w pracę, co określa się mianem prezentyzmu. Dlatego też przełożeni powinni dostosować warunki pracy do osób z tym zaburzeniem.
Wyniki badań ukazują, że dla osób z depresją ich miejsca pracy jawią się jako te, w których:
- stawiane są zbyt wysokie wymagania pracy,
- nie mają możliwości wpływania na swoją pracę,
- trudno jest im zachować równowagę: praca-dom,
- przełożeni ich nie wspierają,
- niski jest poziom sprawiedliwości i szacunku,
- otrzymywane nagrody za pracę są niewystarczające,
- nie mają możliwości rozwoju zawodowego,
- jakość przywództwa jest niska.
I to właśnie na te aspekty przełożony powinien zwrócić szczególną uwagę organizując miejsce i warunki pracy.
Jakie działania należy podjąć?
- Ilość pracy dostosować do warunków psychofizycznych pracownika. Obciążenie pracą powinno być równomierne, a pracownik nie powinien pracować bardzo szybko, aby rozliczyć się ze swoich zadań. Nie dopuszczać do sytuacji, w której jest zmuszony pracować na podwyższonych obrotach i ma zaległości.
- Wprowadzić nagrody. Płaca pracownika musi być adekwatna do wysiłków, jakie w nią wkłada, a kierownictwo powinno dostrzegać i doceniać tę pracę.
- Dać pracownikowi możliwość wpływania na swoją pracę poprzez: sposób, w jaki ją wykonuje decyzję, kiedy pracuje (przynajmniej w pewnym zakresie), ile pracy jest mu przydzielane, w jakim środowisku pracuje oraz z kim pracuje.
- Wspierać. Bezpośredni przełożony powinien być gotowy słuchać o problemach w pracy, dobrze przydzielać zadania i planować pracę swoich pracowników, a konflikty skutecznie rozwiązywać.
- Zapewnić sprawiedliwość i szacunek. Pracownicy powinni być traktowani sprawiedliwie przez przełożonych, a kierownictwo powinno darzyć pracowników zaufaniem w kwestiach związanych z pracą.
- Umożliwić rozwój. Pracownik powinien mieć możliwości rozwoju w swojej pracy, nie może ciągle robić to samo. Jego praca powinna sprzyjać ciągłemu tworzeniu nowych pomysłów.
- Zagwarantować równowagę praca-życie prywatne. Nie należy dopuszczać do sytuacji, w której praca kosztuje pracownika tyle energii, że odbija się to negatywnie na jego życiu prywatnym.
Ponadto warto stworzyć atmosferę, w której wszyscy pracownicy (także osoby z depresją) czułyby się częścią społeczności w swoim miejscu pracy oraz zadbać o to, aby wszyscy dobrze ze sobą współpracowali.
Źródło: CIOP-PIB
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA