Jak dostosować warunki pracy do osób z depresją?

aktualnosci_depresja

Osoby z depresją charakteryzuje obecność w pracy mimo choroby, jednak mają one niższą wydajność oraz mniejsze zaangażowanie w pracę, co określa się mianem prezentyzmu. Dlatego też przełożeni powinni dostosować warunki pracy do osób z tym zaburzeniem.

Wyniki badań ukazują, że dla osób z depresją ich miejsca pracy jawią się jako te, w których:

  • stawiane są zbyt wysokie wymagania pracy,
  • nie mają możliwości wpływania na swoją pracę,
  • trudno jest im zachować równowagę: praca-dom,
  • przełożeni ich nie wspierają,
  • niski jest poziom sprawiedliwości i szacunku,
  • otrzymywane nagrody za pracę są niewystarczające,
  • nie mają możliwości rozwoju zawodowego,
  • jakość przywództwa jest niska.

I to właśnie na te aspekty przełożony powinien zwrócić szczególną uwagę organizując miejsce i warunki pracy.

Jakie działania należy podjąć?

  1. Ilość pracy dostosować do warunków psychofizycznych pracownika. Obciążenie pracą powinno być równomierne, a pracownik nie powinien pracować bardzo szybko, aby rozliczyć się ze swoich zadań. Nie dopuszczać do sytuacji, w której jest zmuszony pracować na podwyższonych obrotach i ma zaległości.
  2. Wprowadzić nagrody. Płaca pracownika musi być adekwatna do wysiłków, jakie w nią wkłada, a kierownictwo powinno dostrzegać i doceniać tę pracę.
  3. Dać pracownikowi możliwość wpływania na swoją pracę poprzez: sposób, w jaki ją wykonuje decyzję, kiedy pracuje (przynajmniej w pewnym zakresie), ile pracy jest mu przydzielane, w jakim środowisku pracuje oraz z kim pracuje.
  4. Wspierać. Bezpośredni przełożony powinien być gotowy słuchać o problemach w pracy, dobrze przydzielać zadania i planować pracę swoich pracowników, a konflikty skutecznie rozwiązywać.
  5. Zapewnić sprawiedliwość i szacunek. Pracownicy powinni być traktowani sprawiedliwie przez przełożonych, a kierownictwo powinno darzyć pracowników zaufaniem w kwestiach związanych z pracą.
  6. Umożliwić rozwój. Pracownik powinien mieć możliwości rozwoju w swojej pracy, nie może ciągle robić to samo. Jego praca powinna sprzyjać ciągłemu tworzeniu nowych pomysłów.
  7. Zagwarantować równowagę praca-życie prywatne. Nie należy dopuszczać do sytuacji, w której praca kosztuje pracownika tyle energii, że odbija się to negatywnie na jego życiu prywatnym.

Ponadto warto stworzyć atmosferę, w której wszyscy pracownicy (także osoby z depresją) czułyby się częścią społeczności w swoim miejscu pracy oraz zadbać o to, aby wszyscy dobrze ze sobą współpracowali.

Źródło: CIOP-PIB

 

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń

Znajdź szkolenie


Nadchodzące szkolenia