Każdy pracownik przyjmowany do pracy, bez względu na przyszłe zajmowane stanowisko służbowe i rodzaj wykonywanych czynności, ma obowiązek zapoznania się z instrukcją bezpieczeństwa pożarowego. Potwierdza to własnoręcznym podpisem w pisemnym oświadczeniu, które włącza się do jego akt osobowych.
Zgodnie z Ustawą o ochronie przeciwpożarowej z 24 sierpnia 1991 r. właściciele, zarządcy lub użytkownicy budynków, obiektów bądź terenów mają obowiązek zaznajamiania pracowników z przepisami przeciwpożarowymi. Nie znajdziemy jednak w przepisach określenia pojęcia tego zapoznawania. Nie ma tam również pojęć „szkolenie przeciwpożarowe” czy też „szkolenie w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej”.
Jedyną możliwością uregulowania tego problemu jest instrukcja bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów, którą traktuje się jako akt prawo wewnętrzne w zakładzie pracy.
Pracodawca, zatwierdzając instrukcję bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów, określa jednocześnie sposób zaznajamiania pracowników z przepisami przeciwpożarowymi.
W tej części instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, która dotyczy właśnie zaznajamiania pracowników z przepisami ppoż., warto też odpowiednio uwzględnić rozwiązania przyjęte w dziedzinie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ramowe wytyczne w sprawie zasad tworzenia instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, opracowane przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej, określają m.in. organizację i zasady zaznajamiania pracowników z przepisami przeciwpożarowymi.
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.