Stanowisko pracy powinno umożliwiać wykonywanie pracy zarówno koncepcyjnej jak też interakcyjnej – kontakt ze współpracownikami, interesantami, klientami. Zadaniem urządzeń na tym stanowisku jest ułatwianie, nie utrudnianie wykonywania obowiązków służbowych. Dlatego też żadne czynności związane z używaniem tych urządzeń nie powinny obciążać pracownika.
Obecnie większość stanowisk wyposażonych jest w komputery lub laptopy, ponadto w bezpośrednim otoczeniu znajdują się też inne urządzenia elektroniczne i telekomunikacyjne, które mają ułatwiać pracę. Wszystko po to, by osiągnąć maksymalną wydajność i efektywność w wykonywaniu swoich obowiązków. Dlatego powstaje konieczność zaprojektowania odpowiedniej konfiguracji przestrzennej stanowiska pracy zgodnej z zasadami ergonomii, w celu optymalizacji obciążeń psychicznych i fizycznych pracownika.
W przestrzeni biurowej jest to o wiele łatwiejsze do wykonania – możliwości przestrzenne (lokalowe), jak i finansowe pracodawcy są większe niż pracownika. Pomimo tego, należy je uwzględnić, projektując swoje miejsce pracy również w domu.
Rozgraniczenie miejsc przeznaczonych do pracy i życia rodzinnego. Należy wyznaczyć stałe miejsce do pracy i zadbać o to, aby komputer nadmiernie nie „rzucał się w oczy” w sytuacjach, w których nie jest wykorzystywany. Wrażenie stałej gotowości do pracy poza godzinami do tego przeznaczonymi ma negatywny wpływ na samopoczucie. Najlepszym rozwiązaniem jest osobne pomieszczenie typu gabinetu do pracy. Wiadomo, że dla wielu osób jest to jednak nieosiągalne. Łatwiejsze wydaje się być zastosowanie specjalnych mebli otwieranych na czas pracy i zamykanych po jej zakończeniu.
Pozycjonowanie stanowiska komputerowego względem źródeł światła, przede wszystkim okien. Optymalnym rozwiązaniem jest takie ustawienie biurka, w którym monitor stoi bokiem do okna – dla osób praworęcznych położonego z lewej strony, dla leworęcznych – odwrotnie. Taki układ pozwala na uniknięcie zasłaniania światła w czasie korzystania z klawiatury, odczytywania dokumentów źródłowych czy pisania ręcznego przez rękę dominującą.
Na podstawie: „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA