Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Eksploatacja pojazdów samochodowych o napędzie elektrycznym lub hybrydowym (PS-EH) nierozerwalnie związana jest z koniecznością ładowania źródeł energii elektrycznej w pojazdach (akumulatorów lub tzw. superkondensatorów). Ładowanie akumulatorów odbywa się przewodowo w stacjach ładowania (np. zlokalizowanych w zajezdniach autobusowych lub na przystankach końcowych), bądź bezprzewodowo (np. za pomocą układów indukcyjnych umieszczonych pod powierzchnią jezdni na parkingach).

Rozwój technologii samochodów elektrycznych

Pojazdy samochodowe elektryczne i hybrydowe (PS-EH) najczęściej wykorzystują akumulatory litowo-jonowe z gęstością energii ok. 250 Wh/kg, co przy jej zużyciu na poziomie 250 Wh/km pozwala na oszacowanie niezbędnej masy pakietu akumulatorów zapewniających zakładany zasięg przejazdu (obecnie maksymalnie do ok. 400 km), który można pokonać bez doładowania. Zasięg ten istotnie zależy od warunków panujących na drodze, średniej prędkości, z jaką porusza się pojazd, oraz stylu jazdy. Akumulatory są najdroższym elementem PS-EH. Krytyczne dla rozszerzenia stosowania EV jest obniżenie kosztu wytworzenia akumulatorów, ale także opracowywanie nowych ich rodzajów, cechujących się większymi gęstościami energii (np. rozwijana technologia akumulatorów o stałym elektrolicie, pozwala na podniesienie gęstości energii z 250 do 500 Wh/kg).

Pole elektromagnetyczne w PS-EH – źródła

Silniki napędowe (typowo prądu przemiennego lub sporadycznie prądu stałego), układy zasilające (np. instalacja elektryczna, przetworniki AC/ DC i DC/AC, instalacje indukcyjne) i zewnętrzna infrastruktura zasilająca są źródłami pola elektromagnetycznego o zróżnicowanych parametrach zmienności w czasie (klasyfikacja według polskiego prawa pracy):

  • pola magnetostatycznego (PMS) – emitowanego przez instalację ładowania akumulatorów, instalację zasilającą i silniki prądu stałego, oraz instalację prądu DC
  • pola quasi-statycznego (PQS) – o częstotliwościach z przedziału ok. 20-600 Hz, zależnie od trybu jazdy (emitowanego przez silniki napędowe i zasilającą je instalację prądu zmiennego), oraz ok. 20-100 kHz (emitowanego przez bezprzewodową instalację ładowania akumulatorów),
  • zróżnicowane wyposażanie PS-EH transportu publicznego emituje pola wielkiej częstotliwości (PWCZ) lub promieniowanie mikrofalowe (PMF), np.:
  • kasowniki elektroniczne w autobusach, pracujące w systemie RFID (Radio Frequency IDen- tification) – PWCZ o częstotliwości ok. 13,6 MHz
  • anteny systemu łączności bezprzewodowej Wi-Fi – PMF o częstotliwości ok. 2,45 GHz.

Upowszechnienie stosowania takich pojazdów przyczyni się do zwiększenia liczby źródeł pola elektromagnetycznego w środowisku, co spowoduje również oddziaływanie tego pola elektromagnetycznego na ludzi i obiekty materialne w przestrzeni otaczającej wspomnianą infrastrukturę techniczną. Codzienna ekspozycja na pole elektromagnetyczne może dotyczyć zatem, szacunkowo, co najmniej kilku tysięcy pracowników kierujących samochodami elektrycznymi oraz kilkuset tysięcy pasażerów, w tym pracowników w drodze do/z pracy.

Narażenie na pole elektromagnetyczne użytkowników samochodów elektrycznych

Codzienna ekspozycja na pole elektromagnetyczne w PS-EH może dotyczyć licznej grupy kierujących pojazdami oraz pasażerów, w tym pracowników w drodze do/z pracy.

Przeprowadzona analiza danych literaturowych oraz rozpoznanie i ocena ekspozycji na pole elektromagnetyczne związane z użytkowaniem stosunkowo małej mocy osobowych PS-EH wykazały ich relatywnie niski poziom przy znacznej złożoności charakterystyki tych pól (udział składowych o różnych częstotliwościach oraz znaczną dynamikę zmienności w czasie). W przeprowadzonych badaniach własnych częstotliwość pola elektromagnetycznego emitowanego przez instalację zasilającą i układy napędowe samochodu o napędzie całkowicie elektrycznym (EV) oraz o napędzie hybrydowym (HEV) zawierały się w paśmie 20-300 Hz. Badania te wykazały również, że lokalizacja elementów instalacji zasilającej (przetwornik DC/AC, kable łączące przetwornik z silnikiem elektrycznym) i ich odległość od foteli osób podróżujących samochodem znacząco wpływa na poziom ich ekspozycji, a także jej formalną ocenę.

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline