Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy – Dźwigaj z głową
W październiku 2020 r. rozpoczyna się kolejna europejska kampania informacyjna poświęcona bezpieczeństwu pracy, tym razem dedykowana problemom mięśniowo – szkieletowym związanym z pracą. Miliony pracowników w całej Europie cierpią na zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego związane z pracą. Jak pokazują dane z szóstego europejskiego badania warunków pracy, około trzy piąte pracowników w UE uskarża się na takie dolegliwości. Pracownicy najczęściej cierpią na bóle pleców oraz bóle kończyn górnych.
Przyczyny dolegliwości
Najczęstszymi przyczynami opisanych dolegliwości są; powtarzalność ruchów rąk i ramion długotrwałe siedzenie, które często uznaje się za nowe lub pojawiające się zagrożenie, podnoszenie lub przenoszenie osób lub ciężarów, presję czasu oraz męczące lub bolesne pozycje pracy. Bóle mięśniowo – szkieletowe są najczęstszą przyczyną zwolnień lekarskich, niepełnosprawność i wcześniejszego przechodzenia na emeryturę.
O kampanii
Kampanie „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” mają na celu zwiększenie świadomości na temat bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy na terenie Unii Europejskiej. Przesłanie kampanii brzmi: „Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy”. Kampanie te to największe tego rodzaju wydarzenia na świecie i każda z nich ma jasno określony temat
Celem zaplanowanej na lata 2020–2022 kampanii „Dźwigaj z głową” jest podniesienie świadomości w zakresie problemu zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego związanych z pracą, potrzeby zarządzania tym problemem oraz promowanie kultury zapobiegania zagrożeniom w tym obszarze.
Zapobieganie
Rozwiązanie problemu dolegliwości kładu mięśniowo-szkieletowego to przede wszystkim profilaktyka.
Zwalczanie ryzyka u źródła:
- zmniejszenie wysokości, na jaką należy podnosić ładunki;
- rozwiązanie problemów organizacyjnych (np. praca w parach, zmiana schematów pracy).
Dostosowanie pracy do pracownika:
- zaprojektowanie miejsca pracy w taki sposób, aby zapewnić pracownikom wystarczającą ilość miejsca do przyjęcia prawidłowej postawy;
- wybranie regulowanych krzeseł i biurek (np. biurka do pracy na stojąco pozwalają pracownikom na zmianę pozycji z siedzącej na stojącą i odwrotnie);
- umożliwienie zmiany sposobu wykonywania zadań;
- zezwalanie na przerwy w pracy.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) stawia sobie za cel uczynienie Europy bezpieczniejszym, zdrowszym i wydajniejszym miejscem pracy. Agencja została powołana przez Unię Europejską w 1994 r. i ma siedzibę w Bilbao, w Hiszpanii. Agencja bada, opracowuje i rozpowszechnia wiarygodne, wyważone i bezstronne informacje na temat bezpieczeństwa i higieny pracy oraz współpracuje z organizacjami z całej Europy w celu poprawiania warunków pracy.
☎️ Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa; audytu, szkolenia i nadzoru, skontaktuj się z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel. 22 517 88 66 e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA