Działania poprawiające bezpieczeństwo w szkołach

Wypadkom w szkołach i przedszkolach ulega ponad 1% osób przebywających pod opieką tych placówek. Według informacji opublikowanych przez CIOP-PIB w ciągu ostatnich 6 lat szkolnych (2010/11-2015/16) wypadkom ciężkim uległo 1269 osób, a 188 osób zmarło. Dane te wskazują na potrzebę poprawy bezpieczeństwa w placówkach oświatowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej to dyrektorzy szkół i placówek oświatowych mają obowiązek co najmniej raz w roku dokonania kontroli warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, a także określenia kierunków ich poprawy.
Ważną czynnością, jaką powinni wykonać dyrektorzy placówek wraz z powołanym przez siebie zespołem to zidentyfikować a następnie zlikwidować „słabe punkty”, zaplanować metody prewencyjne, oszacować koszty i czas potrzebne do realizacji takich działań.
Pomocnym narzędziem do identyfikacji „słabych punktów” są opracowane na podstawie kontroli w ponad 30 placówkach szkolnych listy kontrolne (lista kontrolna do pobrania tutaj), które wykazały, że najwięcej „słabych punktów” występuje:
- na terenie przyszkolnym (22%),
- w salach, pracowniach i pomieszczeniach warsztatowych (14%),
- w budynkach wewnątrz szkoły (13%).
Działania naprawcze
Następnym etapem jest wprowadzenie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa:
- eliminowanie zagrożeń lub ich źródeł, poprzez np. zapewnienie odpowiedniej stateczności przyrządom gimnastycznym i meblom szkolnym;
- separowanie od stref zagrożenia, np. zamykanie nieużywanych pomieszczeń;
- stosowanie technicznych oraz organizacyjnych środków ochrony zbiorowej, np. ogrodzeń, barierek, pokryw otworów, osłon, etc.;
- pilnowanie, by zwłaszcza podczas zajęć z WF dzieci miały obuwie o dobrej przyczepności do podłoża oraz, w zależności od rodzaju zajęć kasków i różnego typu ochraniaczy kończyn lub stawów.
- znakowanie miejsc lub stref niebezpiecznych, np. niskich przejść, niewidocznych ogrodzeń, czy znajdujących się na przejściu słupów żółtoczarnymi pasami.
- informowanie wszystkich potencjalnie narażonych na niebezpieczeństwo o niewyeliminowanych zagrożeniach.
Źródło: CIOP-PIB
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
