Działania poprawiające bezpieczeństwo w szkołach

345891-PAIUHY-998

Wypadkom w szkołach i przedszkolach ulega ponad 1% osób przebywających pod opieką tych placówek. Według informacji opublikowanych przez CIOP-PIB  w ciągu ostatnich 6 lat szkolnych (2010/11-2015/16) wypadkom ciężkim uległo 1269 osób, a  188 osób zmarło.  Dane te wskazują na potrzebę poprawy bezpieczeństwa w placówkach oświatowych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej to dyrektorzy szkół i placówek oświatowych  mają obowiązek co najmniej raz w roku dokonania kontroli warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, a także określenia kierunków ich poprawy.

Ważną czynnością, jaką powinni wykonać dyrektorzy placówek wraz z powołanym przez siebie zespołem to zidentyfikować a następnie zlikwidować „słabe punkty”, zaplanować metody prewencyjne, oszacować koszty i czas potrzebne do realizacji takich działań.

Pomocnym narzędziem do identyfikacji „słabych punktów” są opracowane na podstawie kontroli w ponad 30 placówkach szkolnych listy kontrolne (lista kontrolna do pobrania tutaj), które wykazały, że najwięcej „słabych punktów” występuje:

  • na terenie przyszkolnym (22%),
  • w salach, pracowniach i pomieszczeniach warsztatowych (14%),
  • w budynkach wewnątrz szkoły (13%).

Działania naprawcze

Następnym etapem jest wprowadzenie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa:

  • eliminowanie zagrożeń lub ich źródeł, poprzez np. zapewnienie odpowiedniej stateczności przyrządom gimnastycznym i meblom szkolnym;
  • separowanie od stref zagrożenia, np. zamykanie nieużywanych pomieszczeń;
  • stosowanie technicznych oraz organizacyjnych środków ochrony zbiorowej, np. ogrodzeń, barierek, pokryw otworów, osłon, etc.;
  • pilnowanie, by zwłaszcza podczas zajęć z WF dzieci miały obuwie o dobrej przyczepności do podłoża oraz, w zależności od rodzaju zajęć kasków i różnego typu ochraniaczy kończyn lub stawów.
  • znakowanie miejsc lub stref niebezpiecznych, np. niskich przejść, niewidocznych ogrodzeń, czy znajdujących się na przejściu słupów żółtoczarnymi pasami.
  • informowanie wszystkich potencjalnie narażonych na niebezpieczeństwo o niewyeliminowanych zagrożeniach.

Źródło: CIOP-PIB

Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA


Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.