Wypadkom w szkołach i przedszkolach ulega ponad 1% osób przebywających pod opieką tych placówek. Według informacji opublikowanych przez CIOP-PIB w ciągu ostatnich 6 lat szkolnych (2010/11-2015/16) wypadkom ciężkim uległo 1269 osób, a 188 osób zmarło. Dane te wskazują na potrzebę poprawy bezpieczeństwa w placówkach oświatowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej to dyrektorzy szkół i placówek oświatowych mają obowiązek co najmniej raz w roku dokonania kontroli warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, a także określenia kierunków ich poprawy.
Ważną czynnością, jaką powinni wykonać dyrektorzy placówek wraz z powołanym przez siebie zespołem to zidentyfikować a następnie zlikwidować „słabe punkty”, zaplanować metody prewencyjne, oszacować koszty i czas potrzebne do realizacji takich działań.
Pomocnym narzędziem do identyfikacji „słabych punktów” są opracowane na podstawie kontroli w ponad 30 placówkach szkolnych listy kontrolne (lista kontrolna do pobrania tutaj), które wykazały, że najwięcej „słabych punktów” występuje:
- na terenie przyszkolnym (22%),
- w salach, pracowniach i pomieszczeniach warsztatowych (14%),
- w budynkach wewnątrz szkoły (13%).
Działania naprawcze
Następnym etapem jest wprowadzenie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa:
- eliminowanie zagrożeń lub ich źródeł, poprzez np. zapewnienie odpowiedniej stateczności przyrządom gimnastycznym i meblom szkolnym;
- separowanie od stref zagrożenia, np. zamykanie nieużywanych pomieszczeń;
- stosowanie technicznych oraz organizacyjnych środków ochrony zbiorowej, np. ogrodzeń, barierek, pokryw otworów, osłon, etc.;
- pilnowanie, by zwłaszcza podczas zajęć z WF dzieci miały obuwie o dobrej przyczepności do podłoża oraz, w zależności od rodzaju zajęć kasków i różnego typu ochraniaczy kończyn lub stawów.
- znakowanie miejsc lub stref niebezpiecznych, np. niskich przejść, niewidocznych ogrodzeń, czy znajdujących się na przejściu słupów żółtoczarnymi pasami.
- informowanie wszystkich potencjalnie narażonych na niebezpieczeństwo o niewyeliminowanych zagrożeniach.
Źródło: CIOP-PIB
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.