Sytuacja spowodowana pandemią wirusa SARS-CoV-2 wymaga od pracodawców podejmowania szczególnych działań. Należą do nich m.in. zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i ograniczanie prawdopodobieństwa zakażenia się wirusem. Stan zagrożenia oraz czynności zapobiegawcze oddziałują na psychikę pracowników, dlatego też pracodawca ma powinien uwzględnić w swoich działaniach jeszcze jedno zadanie – ograniczania obciążenia psychicznego i wprowadzić lub rozszerzyć istniejącą komunikację w organizacji.
Podczas tworzenia planu działania i określania zagrożeń, pracodawca powinien też uwzględnić aspekty zwiększające obciążenie psychiczne pracowników. W okresie epidemii są to dodatkowo m.in.:
- możliwe sytuacje konfliktowe z innymi pracownikami lub klientami wynikające z lęku przed bezpośrednimi kontaktami z innymi ludźmi;
- długotrwale utrzymująca się zwiększona intensywność pracy w sektorach, których funkcjonowanie ma zasadnicze znaczenie w czasach epidemii, np. w sektorze ochrony zdrowia;
- wymogi utrzymywania dystansu społecznego.
Działania zapobiegawcze w firmie
Mając na uwadze te zagrożenia, należy określić konkretne działania zapobiegawcze. Pracodawca może więc:
- ustalić pracownikom indywidualne godziny pracy;
- zorganizować regularne forum internetowe, na którym pracownicy mogą wyrażać swoje obawy, zadawać pytania, a także zachęcać pracowników do udzielania sobie wzajemnego wsparcia, np. poprzez kontakty telefoniczne lub w mediach społecznościowych;
- zapewnić wsparcie kierownikom średniego szczebla zarządzania, np. przez organizowanie szkoleń z zakresu metod kierowania zespołem online;
- zapewnić pracownikom możliwości otrzymania indywidualnej pomocy psychologicznej czy udziału w warsztatach dotyczących metod radzenia sobie ze stresem związanym z lękiem przed zarażeniem się SARS-CoV-2.
- zapobiegać narażaniu na stygmatyzowanie, izolowanie od zespołu i pomijanie w życiu społeczności pracowników osób, które przeszły chorobę COVID-19.
Odpowiednia komunikacja z pracownikami
Niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednia komunikacja z pracownikami. Te działania nie dotyczą wyłącznie okresu pandemii, warto je wdrożyć na stałe do firmy, ponieważ znacząco oddziałują na morale pracowników.
Zaleca się więc zapewnienie:
- zrozumiałego informowania pracowników o wprowadzanych zmianach, np. o środkach ograniczających prawdopodobieństwo zarażenia SARS-CoV-2;
- szkoleń on-line, w razie potrzeby dla pracowników na temat wprowadzonych środków prewencji i sposobów ich stosowania;
- możliwości zgłaszania przez pracowników sugestii, obaw, a także postulatów dotyczących usprawnienia organizacji ich pracy.
Podejmowane czynności zapobiegawcze pozwalają na skuteczne zarządzanie firmą i pracownikami nie tylko dobie kryzysu, ale też na co dzień. Warto więc je uwzględnić w planach organizacyjnych.
Źródło: www.pip.gov.pl, www.ciop.pl/
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA