Dobre praktyki w firmie nie tylko podczas pandemii

aktulanosci_dobre_praktyki

Sytuacja spowodowana pandemią wirusa SARS-CoV-2 wymaga od pracodawców podejmowania szczególnych działań. Należą do nich m.in. zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i ograniczanie prawdopodobieństwa zakażenia się wirusem. Stan zagrożenia oraz czynności zapobiegawcze oddziałują na psychikę pracowników, dlatego też pracodawca ma powinien uwzględnić w swoich działaniach jeszcze jedno zadanie – ograniczania obciążenia psychicznego i wprowadzić lub rozszerzyć istniejącą komunikację w organizacji.

Podczas tworzenia planu działania i określania zagrożeń, pracodawca powinien też uwzględnić  aspekty zwiększające obciążenie psychiczne pracowników. W okresie epidemii są to dodatkowo m.in.:

  • możliwe sytuacje konfliktowe z innymi pracownikami lub klientami wynikające z lęku przed bezpośrednimi kontaktami z innymi ludźmi;
  • długotrwale utrzymująca się zwiększona intensywność pracy w sektorach, których funkcjonowanie ma zasadnicze znaczenie w czasach epidemii, np. w sektorze ochrony zdrowia;
  • wymogi utrzymywania dystansu społecznego.

Działania zapobiegawcze w firmie

Mając na uwadze te zagrożenia, należy określić konkretne działania zapobiegawcze. Pracodawca może więc:

  • ustalić pracownikom indywidualne godziny pracy;
  • zorganizować regularne forum internetowe, na którym pracownicy mogą wyrażać swoje obawy, zadawać pytania, a także zachęcać pracowników do udzielania sobie wzajemnego wsparcia, np. poprzez kontakty telefoniczne lub w mediach społecznościowych;
  • zapewnić wsparcie kierownikom średniego szczebla zarządzania, np. przez organizowanie szkoleń z zakresu metod kierowania zespołem online;
  • zapewnić pracownikom możliwości otrzymania indywidualnej pomocy psychologicznej czy udziału w warsztatach dotyczących metod radzenia sobie ze stresem związanym z lękiem przed zarażeniem się SARS-CoV-2.
  • zapobiegać narażaniu na stygmatyzowanie, izolowanie od zespołu i pomijanie w życiu społeczności pracowników osób, które przeszły chorobę COVID-19.

Odpowiednia komunikacja z pracownikami

Niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednia komunikacja z pracownikami. Te działania nie dotyczą wyłącznie okresu pandemii, warto je wdrożyć na stałe do firmy, ponieważ znacząco oddziałują na morale pracowników.

Zaleca się więc zapewnienie:

  • zrozumiałego informowania pracowników o wprowadzanych zmianach, np. o środkach ograniczających prawdopodobieństwo zarażenia SARS-CoV-2;
  • szkoleń on-line, w razie potrzeby dla pracowników na temat wprowadzonych środków prewencji i sposobów ich stosowania;
  • możliwości zgłaszania przez pracowników sugestii, obaw, a także postulatów dotyczących usprawnienia organizacji ich pracy.

Podejmowane czynności zapobiegawcze pozwalają na skuteczne zarządzanie firmą i pracownikami nie tylko dobie kryzysu, ale też na co dzień. Warto więc je uwzględnić w planach organizacyjnych.

Źródło:  www.pip.gov.pl, www.ciop.pl/


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.