W obliczu zatrważających danych dotyczących zmian klimatu temat ekologii staje się istotny nie tylko dla zwykłych obywateli, ale również dla działalności biznesowej. Coraz więcej firm uświadamia sobie, że skuteczny system zarządzania środowiskiem może pomóc ich organizacji zbudować wiarygodność, poprawić swój wizerunek i zyskać nowych kontrahentów. Co więcej, dla wielu polskich firm wdrożenie postaw proekologicznych może również przynieść wymierne korzyści finansowe.
Takie wnioski płyną z badania ankietowego przeprowadzonego przez DNB i PwC. Prawie 45% respondentów – reprezentantów polskich firm – przyznało, że działania proekologiczne mogą przynieść ich firmom wymierne korzyści finansowe. Aż 47% badanych uważało, że działania te mogą mieć charakter krótkofalowy i wpłynąć głównie na poprawę wizerunku. Z badań wynika też, że pozytywny wpływ inicjatyw proekologicznych nie jest automatyczny i musi iść w parze z przemyślanym planowaniem działań i właściwym zarządzaniem przedsiębiorstwem. Duże znaczenie odgrywać też powinny przepisy prawa, które są ważnym bodźcem do podjęcia działań proekologicznych w przedsiębiorstwach.
Czy ekologia się opłaca?
Jak podaje Jacek Socha, wiceprezes PwC Polska, 67 największych polskich firm wdrożyło już inicjatywy proekologiczne, a ponad 14% ma to w planach. Obecnie:
- 76% polskich przedsiębiorstw segreguje śmieci,
- 73% używa energooszczędnych żarówek,
- ponad 50% prowadzi akcje edukacyjne dla pracowników.
Według badań w przypadku Polski, należącej do krajów rozwijających się i pozostającej jeszcze w tyle za krajami bardziej rozwiniętymi, zwrot aktywów przedsiębiorstw prowadzących działania proekologiczne może wzrosnąć o 3,2%, podczas gdy w krajach rozwiniętych rośnie już jedynie o 1,1%.
Recykling odpadów czy wyłączenie nieużywanych urządzeń wymaga niskich nakładów i dość szybko przynosi wymierne korzyści. Bardziej skomplikowane działania są znacznie kosztowniejsze, wymagają zastosowania zaawansowanych technologii, przynoszą więc efekty finansowe w wydłużonej perspektywie czasowej.
Każda branża ma inne wyzwania
Wiele zależy od branży przedsiębiorstwa – jak pokazują badania, inne wyzwania stoją przed branżą farmaceutyczną w handlu detalicznym, które generują dużo odpadów plastikowych o krótkim okresie wykorzystania, inne zaś przed branżą transportową czy produkcją żywności, pobierającą bezzwrotnie zasoby wody pitnej. Jednak niemal każde przedsiębiorstwo może przyczynić się do poprawy środowiska choćby poprzez:
- wymianę żarówek na energooszczędne,
- właściwą segregację odpadów,
- ograniczenie zużycia papieru (elektroniczny obieg dokumentów),
- ograniczenie podróży służbowych (szkolenia stacjonarne, wideokonferencje, świadomy wybór środków transportu).
Kluczem do poprawy środowiska jest jednak umiejętne zarządzanie całym procesem produkcyjnym poprzez odpowiedni dobór materiałów wykorzystywanych do produkcji, oszczędzanie zużywanych zasobów energetyczno-surowcowych, odpowiedni dobór maszyn i czuwanie nad całym łańcuchem dostaw surowców, a następnie wytworzonego produktu.
Co istotne, około 70% respondentów wskazuje biznes jako siłę sprawczą przyczyniającą się do poprawy stanu środowiska, również poprzez kształtowanie proekologicznych nawyków konsumenckich. Największą rolę pod tym względem odegrać mogą jednak politycy (73% wskazań), a nieco mniejszą, ale równie istotną – społeczeństwo (60%).
Jeśli więc politycy, biznes i społeczeństwo będą aktywnie współpracować na rzecz poprawy środowiska, Polska gospodarka ma szansę stać się bardziej „zielona” – oczekiwania w tym zakresie są bardzo duże.
Źródło: https://www.pwc.pl/
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA