Czy wypadek podczas home office jest wypadkiem przy pracy?

40972

Jak wskazują statystyki już co czwarty pracownik pracuje zdalnie, czyli w domu, kawiarni, lub w innej lokalizacji poza biurem. W takich miejscach o wypadek nie trudno i może on się przytrafić w najbardziej niespodziewanym momencie. Co w sytuacji, jeżeli pracownik uległ wypadkowi poza biurem? Czy będzie to wypadek przy pracy?

Jak się okazuje – prawo nie nadąża za popularnością pracy zdalnej. W przepisach nie znajdziemy konkretnych paragrafów regulujących kwestie tzw. home office. Takie pytania i wątpliwości pojawiają się jednak coraz częściej.

W Kodeksie pracy znajdziemy zapisy mówiące wyłącznie o telepracy, która zgodnie z definicją polega na regularnym wykonywaniu zadań poza siedzibą firmy z wykorzystaniem komputera (nowych technologii). Pracodawca, zezwalając pracownikowi na taką formę pracy, ma szereg czynności, jakie musi wykonać, by zapewnić mu bezpieczne miejsce do pracy.

W polskim prawodawstwie nie występuję jednak pojęcie „pracy zdalnej”. Od telepracy różni je głównie to, że pracować zdalnie można od czasu do czasu.

– Kwestia tak zwanego „home office” nie jest uregulowana w przepisach polskiego prawa. Ono nie nadąża za zmianami zachodzącymi w realnym świecie, w efekcie mamy lukę prawną – mówi Małgorzata Kochańska, doradca prezesa SEKA.

Przykładem kolejnego „zapóźnienia” prawnego może być tzw. rozporządzenie o bezpieczeństwie pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe z 1998 roku, które nie uznaje laptopa za monitor ekranowy.

Brak takich regulacji może być przyczyną wielu problemów.

Co mówią przepisy?

O wypadku przy pracy możemy mówić wówczas, kiedy są spełnione równocześnie wszystkie cztery warunki definicji podanej w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1773, z późn. zm.).:

  1. Jest to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodować szkodę na pracowniku w postaci urazu lub śmierci i pozostawać w związku z pracą;
  2. Ma miejsce podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych.
  3. Zdarzenie ma miejsce podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia.
  4. Do zdarzenia doszło w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

W przypadku pracowników pracujących zdalnie ten ostatni punkt jest kluczowy. Zdarzenie zostanie uznane za wypadek przy pracy wówczas, kiedy wykonywana przez pracownika czynność w momencie zajścia wypadku będzie miała związek z pracą.

Źródło: https://www.pulshr.pl

Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA


Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.