W firmach z sektora transportu drogowego odpowiedzialnością za spowodowanie wypadku obarcza się często w pierwszej kolejności kierowcę lub bezpośredniego uczestnika zdarzenia, jeśli wypadek miał miejsce na stanowiskach technicznych. Zapomina się jednak o współodpowiedzialności za sytuacje niebezpieczne wynikające ze złej organizacji pracy, zaniedbań technicznych, konfliktów międzyludzkich, które angażują emocje, a tym samym zmniejszają sprawność pracowników.
Usługi BHP i PPOŻ. w naszej ofercie
Zobacz
Aby poprawić kulturę bezpieczeństwa firmy, trzeba zbadać atmosferę w całym zakładzie i zidentyfikować obszary problemowe. Wspieranie pracowników i integrowanie działań szkoleniowych pomaga w kształtowaniu postaw i wartości, które wpływają na kulturę bezpieczeństwa firmy. Liczba wypadków jest ujemnie skorelowana z poczuciem otrzymywanego wsparcia społecznego od przełożonych. Współpraca i zaangażowanie kierownictwa oraz partycypacja pracowników w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa są ważne dla redukcji liczby wypadków.
Należy pamiętać, że w wielu przypadkach przyczyny wypadków drogowych leżą poza kontrolą samego kierowcy, a wynikają z uwarunkowań technicznych, organizacyjnych czy prowadzenia badań medycznych przez przedsiębiorcę.
W takim przypadku, odpowiedzialność ponoszą również inne osoby związane z działalnością firmy, takie jak właściciel pojazdu, dyrektor przedsiębiorstwa, dyspozytor, mechanik czy inżynier. Ponadto, odpowiedzialność za wypadki drogowe może być również ponoszona przez producentów części i podzespołów oraz dostawców materiałów, jeśli zostanie udowodnione, że wypadek był wynikiem wadliwej konstrukcji lub produktu.
Warto również zauważyć, że w przypadku wypadków drogowych często występuje nie tylko odpowiedzialność cywilna, ale również odpowiedzialność karna. W przypadku, gdy wypadek był wynikiem niedbalstwa lub celowego działania, kierowca, dyspozytor czy inna osoba związana z działalnością firmy może ponieść odpowiedzialność karną.
Ostatecznie, w przypadku wypadków drogowych w firmach z sektora transportu drogowego, odpowiedzialność za ich skutki zwykle jest rozłożona na wiele stron. Dlatego ważne jest, aby każda z tych stron dokładnie wykonywała swoje obowiązki i przestrzegała przepisów oraz zasad bezpieczeństwa, aby minimalizować ryzyko wystąpienia wypadków drogowych i ich skutków każdy z nas może już odpowiedzieć twierdząco na pytanie postawione w tytule: „ja, kierownik; ja, specjalista ds. szkoleń; ja, pracownik techniczny; ja, kierowca jestem współodpowiedzialny za wypadki drogowe w mojej firmie, jeśli zapominam o zasadzie, że wysoka kultura bezpieczeństwa jest związana z poczuciem osobistej odpowiedzialności każdego pracownika za sprawy bezpieczeństwa, przejawiającej się w codziennej pracy”.
Pamiętajmy o tym na drodze, na sali szkoleniowej i w gabinetach kierowników i dyrektorów.
najbliższe szkolenia z zakresu BHP i PPOŻ.
Zobacz też: