Czy boimy się konkurencji AI w pracy? Wyniki badań.

Czy-obawiamy-sie-sztucznej-inteligencji

Z przeprowadzonych analiz wynika, że najwięcej obaw co do zastosowania sztucznej inteligencji (AI) mają osoby, które w dotychczasowej praktyce zawodowej nie miały z nią kontaktu. Przeciwne odczucia mają przedstawiciele takich branż jak: marketing, PR czy HR, gdzie ta technologia coraz częściej jest używana na co dzień.

Wstępne wnioski

Najnowsze badania przeprowadzone na zlecenie portalu Pracuj.pl ujawnia, że istnieje znaczna grupa osób (22% Polaków), które obawiają się wzrostu roli sztucznej inteligencji ich miejscu pracy. Wyniki pokazują, że istnieje realne zaniepokojenie związane z wpływem tych nowych technologii na rynek pracy. Co więcej, aż 36% respondentów wyraża obawy, że w najbliższej przyszłości sztuczna inteligencja może skutkować zmniejszeniem liczby dostępnych miejsc pracy na rynku. Dlatego też edukacja w zakresie sztucznej inteligencji staje się niezbędnym narzędziem nie tylko dla podnoszenia kwalifikacji, ale również dla zminimalizowania obaw związanych z wprowadzaniem nowych technologii do środowiska zawodowego.

Bania wykazały że:

  • 22 proc. Polaków obawia się wzrostu znaczenia AI i automatyzacji na swoim stanowisku pracy.
  • 36 proc. boi się, że przez AI w przyszłości może zmaleć liczba dostępnych miejsc pracy.
  • Tylko 13 proc. badanych korzystało dotychczas w pracy z narzędzi opartych o AI.
  • 1 na 4 respondentów wierzy, że sztuczna inteligencja uwolni czas na bardziej ambitne zadania.
  • 51 proc. pozytywnie zareagowałoby na rekomendacje AI przedstawiające najbardziej dopasowane oferty pracy.
  • 27 proc. deklaruje negatywny stosunek do wstępnej selekcji wysyłanych przez kandydatów CV przez AI (bez ingerencji człowieka).

Kto obawia się AI?

Analiza obaw związanych ze sztuczną inteligencją, uwzględniająca branże respondentów, dostarcza interesujących wniosków. Dane wskazują, że największe zaniepokojenie dotyczące wzrostu roli sztucznej inteligencji i automatyzacji zadań w pracy wykazują przedstawiciele branż związanych z marketingiem i PR (38% z nich wyraża obawy), obsługą klienta (31%) oraz logistyką, zakupami i BHP (29%). Warto zauważyć, że są to sektory, w których sztuczna inteligencja już obecnie znajduje szerokie zastosowanie.

Niezwykle zaskakujący jest fakt, że branżą, w której najczęściej pojawiają się obawy dotyczące utraty miejsc pracy w związku z rozprzestrzenianiem się sztucznej inteligencji, jest branża urody i sportu (53% przedstawicieli tej branży wyraża takie obawy). Jest to zaskakujące, gdyż dotychczas tylko 7% przedstawicieli tej branży korzystało z narzędzi opartych choćby w niewielkim stopniu na mechanizmach sztucznej inteligencji.

Oswoić Al

Obawy związane ze sztuczną inteligencją często wynikają z braku wiedzy i niezrozumienia nowych technologii. Warto zauważyć, że około 4 na 10 respondentów wyraża gotowość do zdobywania wiedzy w obszarze sztucznej inteligencji. Zadeklarowali oni chęć uczestnictwa w szkoleniach dotyczących korzystania z systemów opartych na sztucznej inteligencji. Pracownicy biurowi wykazują większe zainteresowanie (50%), w porównaniu do pracowników fizycznych (35%), co jest pozytywnym sygnałem.

źródło: portal prawo.pl prawo.pl/kadry/wykorzystanie-ai-w-pracy-czego-obawiaja-sie-polacy-badanie,525013.html

najbliższe szkolenia z zakresu BHP

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.