Wraz z wystąpieniem pandemii COVID-19 w Polsce pojawiło się też nowe zagrożenie spowodowane przez szkodliwy czynnik biologiczny – wirus SARS-CoV-2. W związku z tym zarówno pracodawcy jak i przedsiębiorcy mają obowiązek podjąć działania zmierzające do ograniczenia ryzyka związanego z narażeniem na ten czynnik.
29 grudnia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki. Wirus SARS-CoV-2 został zaliczony do 3-ej grupy zagrożenia.
W związku w tą zmianą na pracodawców został nałożony obowiązek aktualizacji oceny ryzyka zawodowego, na jakie jest lub może być narażony pracownik, z uwzględnieniem klasyfikacji i wykazu szkodliwych czynników biologicznych określonych w znowelizowanym załączniku nr 1 do rozporządzenia zmienianego – w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Działania zapobiegawcze
Państwowa Inspekcja Pracy opracowała listę działań zapobiegawczych, które pracodawca powinien wdrożyć w przedsiębiorstwie celem zabezpieczenia pracowników przed możliwością zarażenia się wirusem lub w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby.
Działania te powinny w szczególności obejmować:
- ograniczenie liczby osób w pomieszczeniach, w celu zapewnienia dystansu społecznego;
- wprowadzenie fizycznych, nieprzepuszczalnych barier (np. przesłony plexiglasowe), aby zmniejszyć kontakt między osobami;
- wprowadzenie organizacji pracy w zespołach o stałym składzie i ograniczonej liczbie kontaktujących się bezpośrednio ze sobą pracowników;
- ograniczenie spotkań wieloosobowych (narad, konferencji itd.) i zastąpienie ich spotkaniami online, nawet dla osób pracujących w tym samym budynku;
- wprowadzenie oznaczeń na drogach komunikacyjnych, w celu zapewnienia dystansu społecznego (np. ustanowienie jednokierunkowego ruchu w korytarzach, wyznaczenie odległości między osobami oczekującymi na wejście);
- pozostawianie otwartych drzwi na drogach komunikacyjnych, aby zmniejszyć ilość kontaktu z klamkami, a także potencjalnie poprawić wentylację pomiędzy pomieszczeniami pracy;
- zapewnienie codziennego sprzątania i mycia powierzchni w przestrzeniach ogólnodostępnych, a w miarę możliwości prowadzenia dekontaminacji pomieszczeń;
- zapewnienie urządzeń do mycia rąk i środków dezynfekujących w pobliżu miejsc, gdzie występuje kontakt z osobami spoza zakładu;
- umieszczenie tabliczek przypominających o myciu i odkażaniu rąk.
Źródło: pip.gov.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA