Chrońmy zdrowie podczas upałów – apel PIP do pracodawców

Aktualnosc_SEKA_SA_Chronmy_zdrowie_podczas_upałow_apel_PIP_do_pracodawcow

Miesiące letnie w naszym kraju charakteryzują się wysoką temperaturą. W związku z tym, często dochodzi do upałów, które stanowią czynnik szkodliwy w pracy. Mając te uwarunkowania na uwadze PIP zwraca się do pracodawców o respektowanie prawa pracowników do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Napoje

Główny Inspektor Pracy przypomina, że gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28°C, a na otwartej przestrzeni 25°C, pracodawca powinien zapewnić pracownikom napoje w ilości zaspokajającej ich potrzeby.

Środki higieny

Przy pracach, podczas których dochodzi do zabrudzenia i które są wykonywane w wysokiej temperaturze, każdy pracownik powinien mieć zapewniony dostęp do co najmniej 90 l wody dziennie, służącej do celów higienicznych.

Otwarta przestrzeń

Podczas pracy na otwartej przestrzeni należy zapewnić pracownikom możliwość odpoczynku przed upałem w miejscu zacienionym i zadaszonym. Należy też zadbać o nakrycia głowy dla pracowników oraz przewiewne ubrania, które zapewnią ochronę przed promieniowaniem UV. Jeżeli jest taka możliwość, warto zaplanować pracę na chłodniejsze pory dnia.

Sprawne i czyste urządzenia

W pomieszczeniach pracy urządzenia wentylacyjne oraz klimatyzacyjne powinny być utrzymywane w czystości oraz sprawności. Okna należy zabezpieczyć przed nadmiernym nasłonecznieniem, w tym celu można zamontować rolety lub żaluzje.

Organizacja pracy

PIP informuje też, że podczas upałów inspektorzy zwracają uwagę na pracę w warunkach szczególnie niebezpiecznych
i wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej, a także na bezpieczeństwo kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. PIP przypomina, że pracowników młodocianych nie wolno zatrudniać w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30 stopni C, a wilgotność względna powietrza – 65%.

Skrócenie czasu pracy

Jednym z rozwiązań, które może zastosować pracodawca podczas upałów – jest skrócenie czasu pracy. Dotyczy to w szczególności pracowników, wykonujących swoje obowiązki służbowe powyżej 8 godzin. Kolejną czynnością są dodatkowe przerwy. Żadne z tych rozwiązań nie ma prawa wpływać na wysokość wynagrodzenia.

Źródło: PIP

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.