Sytuacja epidemiologiczna w naszym kraju spowodowała wprowadzenie regulacji prawnych, które zobowiązują pracodawców do organizowania takich warunków aby maksymalnie ograniczyć zagrożenie wirusem COVID-19. Korzystając z możliwości pracy w domu pamiętajmy by zadbać o higieniczne i bezpieczne warunki pracy.
Formy wykonywania pracy w domu
Zasadniczo świadczenie pracy z domu na rzecz pracodawcy może mieć formę pracy zdalnej i telepracy. Z pierwszym rodzajem mamy do czynienia, gdy pracownik wykonuje prace bez użycia elektronicznych środków komunikacji, (Internet komputer, laptop czy tablet). Może to być np. wykonywanie analiz dokumentów, odręcznie pisanie opinii itp. Następnie efekt pracy przekazywany jest pracodawcy. O drugim przypadku mówimy kiedy świadczenie pracy wymaga dostępu do środków komunikacji elektronicznej. Warto wspomnieć, że w przypadku kiedy pracownik nie ma w warunkach domowych możliwości wykonywania pracy, może zwrócić się do pracodawcy do wyznaczenie innego miejsca pracy poza zakładem pracy.
Warunki pracy
Należy pamiętać, że pracodawca odpowiada za warunki pracy w domu tylko w ograniczonym zakresie. Warto więc znać zasady, które gwarantują nam bezpieczeństwo i higienę pracy. Np.
- Wybrać miejsce, w którym jest dostęp do światła dziennego, można je swobodnie wietrzyć i jest zapewniona optymalna temperaturę do pracy lekkiej, czyli 22°C (min.18°C);
- Zadbać o wystarczająco dużo miejsca na ułożenie dokumentów, nad którymi się pracuje oraz potrzebne do wykonania pracy narzędzia np. telefon, laptop, długopis, notes.
Praca z komputerem
Usiądź tak, aby zachować następujące kąty w stawach:
- Kąt prosty w stawach biodrowych – pomiędzy udami a tułowiem.
- Kąt prosty w kolanach – pomiędzy udem a podudziem.
- Kąt zero stopni pomiędzy ramieniem a tułowiem – ramię przylega do boku.
- Kąt prosty lub większy w stawie łokciowym pomiędzy ramieniem i przedramieniem.
Zadbaj o odpowiednie ustawienie ekranu.
Pamiętaj aby w czasie każdej godziny pracy robić pięciominutowe przerwy wykorzystane na ćwiczenia rozluźniające
Przeczytaj więcej i pobierz plik PDF
Pobierz także PDF w wersji angielskiej TUTAJ.
Masz wątpliwości skontaktuj się telefonicznie lub mailowo:
- z inspektorem bhp swojego zakładu pracy
- z najbliższym Oddziałem SEKA S.A.
Życzymy wszystkim zdrowia i bezpiecznej pracy!
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA