Autokar to wciąż bardzo popularny środek transportu. I pomimo złudnego poczucia bezpieczeństwa, jakim jest zrzucenie odpowiedzialności na kierowcę, warto zachować czujność i przed każdą podróżą pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Co jest podstawą udanej i bezpieczniej podróży autokarem? Składa się na to kilka czynników, z których najważniejsze to: człowiek, droga i pojazd. Statystyki ukazują, że najwięcej wypadków, bo aż 75 proc. powoduje człowiek. Najczęstsze przyczyny to: brawura, jazda pod wpływem alkoholu, nieprzestrzeganie zasad pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie i nieprawidłowe wykonywanie manewrów skręcania. W przypadku kierowcy autobusu dochodzi jeszcze nieprzestrzeganie normy czasu jazdy i odpoczynku.
Jak unikać zagrożeń w podróży?
Będąc pasażerem pamiętaj o tych kilku ważnych zasadach:
- Przed wyjazdem oceń sprawność psychofizyczną kierowcy. Gdy wyruszasz w dłuższą trasę upewnij się czy kierowca ma zmiennika.
- Oceń stan techniczny autobusu. Możesz też poprosić o okazanie badania technicznego, które potwierdzi informacje o stanie technicznym pojazdu.
W czasie podróży:
- jeśli zauważysz, że kierowca popełnił wykroczenie drogowe, zwróć mu uwagę i przypomnij o potrzebie bezwzględnego przestrzegania przepisów ruchu drogowego, (np.: ograniczenie prędkości, obowiązkowe przerwy w podróży na odpoczynki itp.).
- staraj się nie pozostawiać bagażu bez opieki – zwłaszcza torebek i neseserów. Torebki, podręczne plecaki staraj się nosić z przodu lub pod ramieniem, zamknięciem do siebie.
- miej przy sobie tylko niezbędną kwotę pieniędzy. Jeżeli masz więcej pieniędzy, nie trzymaj ich w jednym miejscu. Dotyczy to również cennych przedmiotów, czeków podróżnych i dokumentów.
- W trakcie przerw w podróży i postojów nie oddalaj się zbytnio od autokaru.
- Zachowaj szczególną ostrożność na dworcach autobusowych, gdzie zazwyczaj występuje duży tłok. Łatwo możesz stać się ofiarą złodziei kieszonkowych.
- Nie przyjmuj poczęstunków od przypadkowo poznanych osób. Nie trać kontaktu z otoczeniem – przestępcy mogą to wykorzystać.
- Bądź nieufny w stosunku do nieznanych Ci osób. Zwłaszcza gdy podróżujesz sam. Nie zawieraj przygodnych znajomości.
- Zachowaj ostrożność w stosunku do szczególnie atrakcyjnych propozycji współpracy, korzystnych ofert handlowych, kupna atrakcyjnych towarów po niskich cenach itp.
Jeżeli jednak padniesz ofiarą złodziei i zostaną Ci skradzione dokumenty, karty płatnicze, bagaż lub inne przedmioty, pamiętaj, by jak najszybciej zgłosić ten fakt w najbliższej jednostce Policji.
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.