Bezpieczeństwo motocyklistów, a odzież ochronna

Kierowca motocyklu nie jest chroniony klatką bezpieczeństwa, strefami kontrolowanego zgniotu czy chociażby pasami bezpieczeństwa. Jedyną ochroną jego ciała podczas wypadku może być odzież motocyklowa. Dlatego powinna spełniać odpowiednie normy i wymagania.
Kurtka i spodnie motocyklisty mają chronić nie tylko przed wiatrem, słońcem czy deszczem, ale też przed oparzeniami od rozgrzanych elementów motocykla, uderzeniami drobnych kamieni wydobywających się spod kół innych pojazdów, czy przed uderzeniami owadów. Jednak przede wszystkim odzież motocyklowa jest jedyną ochroną ciała w momencie upadku czy zderzenia z innymi pojazdami lub obiektami.
Autorzy przeglądu literatury pt. Costs of Injuries Resulting from Motorcycle Crashes twierdzą, że istnieje korelacja pomiędzy używaniem odzieży motocyklowej a zmniejszeniem dotkliwości urazów, głównie kończyn dolnych.
Z uwagi na to, że odzież motocyklowa należy do grupy odzieży ochronnej, powinna spełniać wymagania określonych norm:
PN-EN 1621-1:2013-06 – wersja angielska – odzież ochronna dla motocyklistów zabezpieczająca przed skutkami uderzeń mechanicznych – Wymagania i metody badań dla ochron przeciwuderzeniowych zawiera wymagania wytrzymałościowe dla ochron przeciwuderzeniowych stosowanych w tej odzieży.
PN-EN 1621-2:2014-03 – wersja angielska – odzież ochronna dla motocyklistów zabezpieczająca przed skutkami uderzeń mechanicznych – Część 2: Ochraniacze pleców dla motocyklistów- Wymagania i metody badań określa minimalny obszar, który powinny osłaniać ochraniacze pleców.
PN-EN 1359:2017-11 – wersja angielska – dotyczy zawodowych motocyklistów:
- PN-EN 13595-1:2005 – odzież ochronna dla zawodowych motocyklistów – Kurtki, spodnie oraz ubiory jedno- lub kilkuczęściowe – Część 1: Wymagania ogólne;
- PN-EN 13595-2:2005 Część 2: Metoda badania odporności na ścieranie udarowe;
- PN-EN 13595-2:2005 Część 3: Metoda badania wytrzymałości na wypychanie;
- PN-EN 13595-2:2005 Część 4: Metoda badania odporności na przecięcie udarowe.
Obecnie w Polsce nie ma obowiązku używania odzieży specjalistycznej podczas jazdy motocyklem, jedynie ustawa Prawo o ruchu drogowym nakłada na motocyklistów obowiązek stosowania kasków ochronnych, spełniających określone standardy bezpieczeństwa.
Źródło: https://www.ciop.pl/
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
