Jakie są różnice pomiędzy pracą zdalną a telepracą?
Pojęcie pracy zdalnej w naszym porządku prawnym do tej pory nie funkcjonowało. Zostało wprowadzone dopiero teraz przepisami tzw. specustawy.
Praca zdalna została wprowadzona w art. 3 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych i nie stanowi telepracy w rozumieniu przepisów art. 675–6717 KP.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w swoich wyjaśnieniach zawartych na stronie internetowej przyjęło, że „praca zdalna jest pojęciem szerszym niż telepraca, polega na wykonywaniu pracy poza miejscem jej stałego wykonywania na polecenie pracodawcy – w rozumieniu specustawy – w celu przeciwdziałania COVID-19”.
Różnice w pracy zdalnej a telepracy
Art. 675 KP definiuje telepracę jako pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystywaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownik to pracownik, który wykonuje pracę w powyższy sposób i przekazuje wyniki pracy pracodawcy w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej np. e-mailem.
Różnica pomiędzy pracą zdalną a telepracą polega więc na tym, że ta pierwsza nie stawia wymogu przekazywania wyników pracy za pomocą komunikacji elektronicznej, a więc może być szerzej stosowana niż telepraca.
Co więcej, praca zdalna w swojej definicji nie ma wymogu używania środków komunikacji elektronicznej, co z kolei jest warunkiem koniecznym do uznania pracy za telepracę.
Istotną różnicą jest też to, że telepraca jest świadczona regularnie, a zdalna praca TYLKO na czas trwania epidemii.
Źródło: „Praca zdalna w praktyce. Zagadnienia prawa pracy i RODO” Łukasz Prasołek, Aleksandra Kiełbratowska
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA