Kto dokonuje zgłoszenia choroby zawodowej?
Chorobą zawodową określa się schorzenie, które powstało w wyniku działań czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy, albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych narażeniem zawodowym. Wykaz chorób zawodowych znajduje się w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych.
Obowiązki pracodawcy oraz postępowanie w sprawie chorób zawodowych określa art. 235. Kodeksu pracy. A więc, zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej u pracownika dokonuje:
- pracodawca;
- lekarz, który podczas wykonywania zawodu powziął podejrzenie choroby zawodowej u pracownika;
- pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, przy czym pracownik aktualnie zatrudniony zgłasza podejrzenie za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną;
- lekarz dentysta, który podczas wykonywania zawodu powziął podejrzenie wystąpienia u pacjenta choroby zawodowej.
Podejrzenie choroby zawodowej zgłasza pracodawca na odpowiednim formularzu do państwowego inspektora sanitarnego i okręgowego inspektora pracy. Ich właściwość ustala się według miejsca, w którym praca jest lub była wykonywana przez pracownika, lub według krajowej siedziby pracodawcy.
Rozpoznanie choroby zawodowej może nastąpić w okresie zatrudnienia pracownika lub po zakończeniu pracy. Warunkiem jest udokumentowanie występujących objawów chorobowych w okresie ustalonym w wykazie chorób zawodowych.
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U.2019.0.1040)
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA