Czynniki szkodliwe w środowisku pracy
Czynniki szkodliwe, występujące w środowisku pracy, oddziałują negatywnie na organizm pracownika i mogą prowadzić do poważnych schorzeń, traktowanych jako choroba zawodowa. Pracodawca jest zobowiązany zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników poprzez ograniczenie lub eliminację tych czynników za pomocą odpowiednich urządzeń, a także przeprowadzanie należytych badań.
Czynniki szkodliwe, ze względu na występowanie i rodzaj, dzielą się na:
- czynniki fizyczne – hałas, hałas ultradźwiękowy, drgania mechaniczne/wibracja, mikroklimat, promieniowanie optyczne, pola i promieniowania elektromagnetyczne,
- czynniki chemiczne – substancje toksyczne, drażniące, uczulające, rakotwórcze mutagenne, upośledzające funkcje rozrodcze,
- czynniki biologiczne – makro- i mikroorganizmy roślinne oraz zwierzęce (bakterie, wirusy, grzyby, pierwotniaki).
Obowiązki pracodawcy
Zgodnie z art. 227 § 1 Kp, by zapobiec chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą, każdy pracodawca obowiązany jest:
- utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzenia służące do pomiarów tych czynników;
- przeprowadzać, na swój koszt, badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom.
Przeprowadzanie badań i pomiarów czynników szkodliwych określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2011 r. nr 33, poz. 166, Dz. U. 2019, poz. 1995). W myśl § 3. pracodawca zapewnia wykonanie badań i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia w środowisku pracy, nie później niż w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności.
Oprócz tego pracodawca ma obowiązek m.in.:
- konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami działań dotyczących rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, a także wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek na stanowiskach pracy,
- przechowywania przez okres 3 lat wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych, licząc od daty ich wykonania,
- niezwłocznego informowania pracowników narażonych na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy o aktualnych wynikach badań i pomiarów oraz udostępniania im tych wyników i wyjaśniania ich znaczenia,
- prowadzenia na bieżąco rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
- niezwłocznego udostępniania pracownikowi oraz byłemu pracownikowi wyników badań i pomiarów, wpisanie do rejestru i karty, na jego pisemny wniosek.
Źródło: https://www.pip.gov.pl/
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA