Polacy nie wiedzą jak segregować śmieci
Tylko 66 proc. Polaków segreguje śmieci, a 15 proc. z nich robi to poprawnie – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego w październiku br. przez ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Wyniki badania ukazują nie tylko liczby, ale też problem, który dotyczy większości społeczeństwa – otóż Polacy nie wiedzą jak poprawnie segregować śmieci. Jedynie 15 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci, np. do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku i tłusty papierek po maśle. Z kolei aż 75 proc. respondentów nie wiedziało czy przed wyrzuceniem opakowań z metali i tworzyw sztucznych należy je umyć.
– Pojemniki do segregacji często oznakowane są tylko nazwą surowca głównego, który należy tam wrzucać. Np. na żółtym pojemniku jest często napis „plastik” podczas kiedy wrzucamy tam nie tylko plastik, ale i metale, aluminium i opakowania wielomateriałow – tłumaczy Jakub Tyczkowski, Prezes Zarządu Rekopol. – Problemem jest również mnogość różnorodnych często wielomateriałowych opakowań, z którymi konsument nie wie co robić – czy wyrzucić do odpadów zmieszanych czy dzielić na części? Do poprawy tego stanu rzeczy mogłyby się przyczynić wyraźne informacje na pojemnikach – co dokładnie można do nich segregować a czego nie oraz oznakowanie opakowań – do którego pojemnika można je wrzucić – dodaje.
Innym, ważnym wnioskiem płynącym z badania, jest fakt, że tylko 58 proc. badanych widzi sens w selekcji odpadów. Jeszcze mniej, bo zaledwie 1/3 polskich konsumentów wierzy, że ich działania mogą przyczynić się do zahamowania negatywnego wpływu na środowisko. Tego zdania są głównie kobiety i osoby z wyższym wykształceniem.
– Czyste środowisko naturalne jest niezastąpionym zasobem, wartością wspólną, z której wszyscy korzystamy i o którą wszyscy musimy dbać – twierdzi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Potrzebne są więc aktywności zwiększające ekologiczną świadomość Polaków. To ogromna przestrzeń dla kampanii edukacyjnych i partnerstw firm odpowiedzialnych środowiskowo upowszechniających m.in. wzorce odpowiedzialnej konsumpcji w społeczeństwie.
Źródło: http://odpowiedzialnybiznes.pl
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA