Związek Zawodowy „Budowlani”, po licznych sygnałach dotyczących przekraczania dopuszczalnego w prawie pracy maksymalnego dziennego czasu pracy w budownictwie, zaapelował do Państwowej Inspekcji Pracy o przeprowadzenie pogłębionych kontroli rzeczywistego czasu pracy osób zatrudnionych na budowach.
W oświadczeniu czytamy: „Z informacji napływających do naszego związku wynika, że zarówno pracownicy wykonawczy robót stanu surowego, monterzy instalacji jak i operatorzy maszyn budowlanych pracują znacznie dłużej niż 8 godzin – często 10-12 godz. i że ten dłuższy czas pracy nie jest rekompensowany w wynagrodzeniach w ramach zrównoważonego czasu pracy ani też w formie wypłat za nadgodziny”.
Budowlani zwrócili też uwagę na to, że przede wszystkim problem ten dotyczy pracowników migracyjnych w polskim budownictwie, którzy zgadzają się na pracę znacznie dłuższą, niż pozwalają na to przepisy. Wydłużanie w ten sposób czasu pracy przez pracodawców stanowi nie tylko łamanie prawa, ale też generuje zagrożenie dla bezpieczeństwa na budowach.
Związek apeluje do PIP o sprawdzanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy na budowach w sposób stały i systemowy.
Z kolei Państwowa Inspekcja Pracy, jak podaje portal prawo.pl, nie otrzymała żadnego pisma zawierającego stanowiska ZZ „Budowlani”. PIP podkreśla, że inspektorzy każdego roku prowadzą intensywne kontrole w budownictwie ukierunkowane na eliminowanie zagrożeń wypadkowych jak również w zakresie prawnej ochrony pracy, w tym dotyczące czasu pracy.
Ze sprawozdania z działalności PIP za rok 2017 wynika, że w 8 proc. skontrolowanych w 2017 r. firm budowlanych inspektorzy pracy stwierdzili naruszenia przepisów o czasie pracy.
Źródło: www.prawo.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.