Każde przedsiębiorstwo, które wykorzystuje w swojej działalności spawalnictwo ma obowiązki wynikające z Ustawy o ochronie środowiska. Obowiązujące przepisy dokładnie precyzują na jakiej podstawie można prowadzić w zakładzie prace spawalnicze.
W trakcie spawania powstaje tzw. dym spawalniczy, czyli mieszanina gazów i pyłów, która tworzy się w wyniku topienia się metali, ich odparowania i utleniania. W powietrzu zachodzi ich przemiana do cząsteczek stałych.
W związku z tym procesem i zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia, na użytkowniku spawalni ciąży obowiązek uzyskania stosownych pozwoleń.
W przypadku posiadania do trzech stanowisk spawania instalacja nie wymaga pozwolenia tylko zgłoszenia.
Jeżeli przedsiębiorca posiada więcej niż trzy stanowiska spawalnicze, wówczas instalacja wymaga pozwolenia.
Stosowną dokumentację należy złożyć do:
- marszałka województwa (organ właściwy dla zakładów, na których zlokalizowana jest instalacja mogąca oddziaływać na środowisko),
- regionalnego dyrektora ochrony środowiska (instalacje na terenach zamkniętych),
- starosty (dla pozostałych instalacji).
Zgłoszenie instalacji lub uzyskane pozwolenie ważne jest do czasu wprowadzenia zmian w instalacji, np. jej rozbudowy lub przebudowy.
Brak wymaganego pozwolenia lub z naruszenie jego warunków może skutkować nałożeniem kary: aresztu, ograniczenia wolności bądź grzywny.
Ponadto, do końca marca należy składać zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska z uwzględnieniem emisji z procesu spawania, a do końca lutego dodatkowo należy złożyć raport do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE).
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.