Podczas gdy w resorcie pracy trwają analizy dotyczące możliwości skrócenia tygodnia pracy, ClickMeeting i Polski Instytut Ekonomiczny sprawdziły, jakie zdanie na temat czterodniowego tygodnia pracy mają Polacy i polskie firmy. Nie ma jednomyślności.
Za skróconym tygodniem pracy, przy zachowaniu obecnego poziomu wynagrodzeń, opowiada się Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister pracy. W rozmowie z RMF FM tak uzasadniała potrzebę zmian w tygodniu pracy – Uważam, że czas pracy, tydzień pracy powinien zostać skrócony. Minęło ponad 100 lat od wprowadzenia 8-godzinnego dnia pracy, technologia poszła do przodu, a efektywność pracy nie równa się jej długości. Polacy są wśród tych narodów UE, które pracują najdłużej i brakuje im czasu na życie, przyjaźń, miłość, spędzanie czasu z rodziną, co przekłada się na sytuację demograficzną i choroby zawodowe. Skrócenie tygodnia pracy to byłaby inwestycja społeczna – podsumowuje Dziemianowicz-Bąk.
Z analiz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że wdrożenie czterodniowego tygodnia pracy byłoby łatwiejsze niż skrócenie tygodniowego wymiaru godzin z 40 do 35.
Większość Polaków chce czterodniowego tygodnia pracy
A jak na skrócenie tygodnia pracy do czterech dni zapatrują się Polacy? Sprawdziła to platforma do spotkań online ClickMeeting. Z przeprowadzonego przez nich w marcu tego roku badaniu wynika, że blisko 70 proc. Polaków popiera wprowadzenie krótszego tygodnia pracy i jest przekonanych, że dzięki temu rozwiązaniu wzrosłaby nasza satysfakcja z pracy. Jednak jest również spora grupa osób, które nie widzą korzyści w tym rozwiązaniu.
Na pytanie, czy jesteś za wprowadzeniem czterodniowego tygodnia pracy, uzyskano następujące odpowiedzi:
• 66 proc. Polaków jest za wprowadzeniem czterodniowego tygodnia pracy,
• 19 proc. osób jest przeciwne takiemu rozwiązaniu,
• 15 proc. ankietowanych nie ma w tej sprawie zdania.
Respondenci zostali również zapytani o to, jak praca przez cztery dni w tygodniu wpłynęłaby na nasz poziom satysfakcji. W tej sytuacji głosy podzieliły się następująco:
• 65 proc. badanych uważa, że nasza satysfakcja by wzrosła,
• 16 proc. osób jest przekonanych, że pozostałaby ona bez zmian,
• 11 proc. osób nie ma zdania na ten temat,
• 7 proc. badanych uważa, że przy czterodniowym tygodniu pracy nasza satysfakcja z pracy byłaby mniejsza niż obecnie.
Ankietowani odpowiedzieli również na pytanie, czy czterodniowy tydzień pracy wpłynąłby na poziom obciążenia obowiązkami zawodowymi. Ponad połowa z nich (53 proc.) jest zdania, że przy takim rozwiązaniu liczba zadań do wykonania w trakcie dnia pozostałaby bez zmian. Z kolei niemal jedna trzecia (29 proc.) osób spodziewa się, że ich liczba by się zwiększyła. Tylko 12 proc. badanych uważa, że moglibyśmy mieć mniej obowiązków służbowych, a 6 proc. nie ma zdania.
Badanie przeprowadzono w marcu 2024 na grupie 1000 osób.
Firmy przeciwne krótszemu tygodniowi pracy
Entuzjastyczne podejście do czterodniowego tygodnia pracy większości respondentów badania ClickMeeting studzą wyniki badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który sprawdził, jak do skróconego tygodnia pracy podchodzą polskie firmy.
Z badań PIE wynika, że:
► 51 proc. firm twierdzi, iż wprowadzenie takiego rozwiązania jest niemożliwe ze względu na specyfikę ich branży. W grupie firm średnich twierdziło tak 52 proc. respondentów, zaś w grupie dużych – 47 proc.
► Ponad jedna trzecia dużych firm (36 proc.) i średnich (35 proc.) nie planuje wprowadzenia czterdniowego tygodnia pracy, chociaż uznaje takie rozwiązanie za możliwe, biorąc pod uwagę specyfikę działalności przedsiębiorstwa.
► Co dwudziesta średnia firma (5 proc.) oraz co dwunasta duża firma (8 proc.) była gotowa rozważyć wprowadzenie tego rozwiązania, zaś w sferze planów skrócenie tygodnia pracy jest u 8 proc. średnich i 10 proc. dużych przedsiębiorstw.
Jeśli chodzi o branże, spośród firm wskazujących, że czterodniowy tydzień pracy jest możliwy do wprowadzenia, najmniej skłonne do rozważenia tego rozwiązania okazały się firmy z sektora administracji (46 proc. odpowiedzi „możliwe, ale nieplanowane”).
Z kolei największy odsetek stwierdzeń, że zastosowanie czterodniowego tygodnia pracy jest niemożliwe charakteryzował firmy z branży usług profesjonalnych oraz przemysłu lekkiego (po 61 proc.). W Polsce na przetestowanie krótszego tygodnia pracy decydują się pojedyncze przedsiębiorstwa.
Badanie przeprowadzono na próbie 1500 przedsiębiorstw (1000 średnich oraz 500 dużych) działających w różnych sekcjach PKD. Publikacja wyników badań 29 lutego 2024.
(AW)
Źródło: ClickMeeting i Polski Instytut Ekonomiczny