CELE SZKOLENIA
Wykształcenie umiejętności identyfikowania, zapobiegania oraz reagowania na mobbing i dyskryminację w miejscu pracy.
ADRESACI SZKOLENIA
Pracodawcy, pracownicy.
KORZYŚCI
– uświadomienie uczestnikom konsekwencji wystąpienia mobbingu i dyskryminacji w pracy
– zwiększenie wrażliwości na zachowania mobbingowe i dyskryminacyjne
– zwiększenie świadomości w zakresie przeciwdziałaniu, ograniczaniu, łagodzeniu skutków mobbingu i dyskryminacji
– stworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska pracy,
– zapewnienie stabilnej sytuacji w firmie,
– uniknięcie poważnych konsekwencji związanych z mobbingiem w strukturach organizacji.
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Czym jest mobbing? Czym jest dyskryminacja? – pojęcia
2. Mobbing jako zjawisko- rozumienie i przyczyny:
– kiedy i dlaczego występuje?
– objawy i cechy mobbingu – rozpoznawanie mobbingu
– jak się zachować wobec mobbingu?
– skutki i koszty mobbingu w miejscu pracy
– co nie jest mobbingiem?
3. Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu:
– mobber – cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu,
– ofiara – cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu.
4. Zachowania dyskryminacyjne:
– rozpoznawanie zachowań dyskryminacyjnych,
– molestowanie seksualne,
– co jest a co nie jest dyskryminowaniem w zatrudnieniu.
5. Działania praktyczne zapobiegające zjawisku:
– komunikacja w zespole,
– zasady dotyczące kultury pracy.
6. Reagowanie na mobbing:
– z pozycji przełożonego.
– z pozycji obserwatora/współpracownika.
– z pozycji ofiary.
7. Odróżnienie zwykłych konfliktów interpersonalnych od stosowania mobbingu.
8. Rola kadry kierowniczej wobec zjawiska mobbingu i dyskryminacji:
– obowiązek pracodawcy (kadry kierowniczej) przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy,
– skuteczne metody przeciwdziałania mobbingowi,
– techniki reagowania na określone zachowania o charakterze mobbingu i dyskryminacji,
– rozwój samokontroli oraz tworzenie zdrowych relacji sprzyjających efektywnej pracy współpracy pracowników jako profilaktyka antymobbingowa,
9.Odpowiedzialność pracodawcy za nie przestrzeganie przepisów antydyskryminacyjnych i antymobbingowych
Metody pracy:
• miniwykład prowadzącego
• ćwiczenia indywidualne i grupowe
• dyskusje na forum.