CELE SZKOLENIA
Szkolenie ma na celu doskonalenie umiejętności w rozliczaniu czasu pracy kierowców.ADRESACI SZKOLENIA
Pracodawca, pracownicy zajmujący się rozliczaniem czasu pracy kierowców.KORZYŚCI
Możliwość przeanalizowania poprawności ewidencji czasu pracy kierowców w danej firmie . Zapoznanie się z aktualnie obowiązującymi przepisami.ZAKRES TEMATYCZNY
I. Czas pracy i czas jazdy – wprowadzenie1. Źródła prawa dotyczące czasu pracy i czasu jazdy kierowców – jakie przepisy dotyczą czasu pracy kierowców wykonujących przewozy na potrzeby własne
2. Podstawowe pojęcia (doba pracownicza, okres rozliczeniowy, normy i wymiar czasu pracy, rozkład czasu pracy, miejsce pracy kierowcy, itd).
3. Czas pracy a czas jazdy i inne okresy aktywności kierowcy – rozróżnienie pojęć, klasyfikowanie, rozliczanie
4. Obliczanie wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym, w tym wymiaru indywidualnego pracownika (uzależnionego od nieobecności w pracy) – liczba godzin do przepracowania.
5. Systemy czasu pracy kierowcy (podstawowy, równoważny, przerywany, zadaniowy, mieszany) – charakterystyka i kryteria wyboru (plusy i minusy poszczególnych rozwiązań)
6. Rozkłady czasu pracy – kiedy są obowiązkowe, zasady ustalania, najczęstsze błędy i ich skutki, przechowywanie grafików, rozliczanie czasu pracy na podstawie grafiku.
II. Czas jazdy i czas pracy
7. Czas jazdy i obowiązkowe przerwy – maksymalne okresy prowadzenia pojazdu i minimalne okresy przerw dziennych i tygodniowych
8. Czas pracy kierowcy:
a. gotowość do pracy oraz pozostawanie w dyspozycji
b. dyżur oraz przerwy w pracy
c. odpoczynki dobowe i tygodniowe
d. indywidualne rozkłady czasu pracy a doba pracownicza – uelastycznianie czasu pracy
e. praca w godzinach nadliczbowych (dopuszczalność i zasady rekompensaty)
f. praca w porze nocnej (ograniczenia dla kierowców i zasady rekompensaty)
g. praca w niedzielę i święta
9. Dokumentowanie czasu pracy kierowcy
10. Konsekwencje naruszeń w obszarach czas pracy i czas jazdy (odpowiedzialność kierowcy i przedsiębiorcy, organy upoważnione do kontroli, skala sankcji, procedury kontroli)