Społeczna odpowiedzialność biznesu to między innymi zapewnienie pracownikom godnych i komfortowych warunków pracy. W dobie globalizacji i internacjonalizacji biznesu dochodzi do swego rodzaju „prywatyzacji” prawa w tym praw człowieka. Odpowiedzialność w tym zakresie spada już nie tylko na organy państwowe i instytucje międzynarodowe, ale również na podmioty prywatne.
Działania o obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu to podstawa w kreowaniu wizerunku firmy i po prostu dobra inwestycja. Coraz częstsze „jest przestrzeganie prawa w centrali firmy, tworzenie rozbudowanych strategii społecznej odpowiedzialności biznesu i czerpanie korzyści z wykreowanego wizerunku we wszystkich krajach prowadzenia działalności gospodarczej, a nie tylko w tym gdzie działania społecznie odpowiedzialne są faktycznie wdrażane.” Choć przynajmniej na Zachodzie wydaje się, że sytuacja wygląda dobrze to jednak z raportu The Workforce View in Europe 2018 aż 34% pracowników w pracy doświadczyło dyskryminacji.
Oczywiście podstawowym prawem człowieka jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ale coraz bardziej pracodawcy zwracają uwagę na zapewnienie pracownikom prywatności, godności, wolności i równości. W ostatnim okresie podnoszona jest zwłaszcza kwestia zapobiegania mobbingowi oraz ochrony danych osobowych. Jeżeli chodzi o drugie zagadnienie to aż 55% Polaków obawia się kradzieży tożsamości lub wrażliwych danych.
Raport Prawa człowieka w miejscu pracy – Międzynarodowa perspektywa podkreśla, że jednym z podstawowych praw człowieka jest prawo do zrzeszania się. Respektowanie tego prawa pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej w atmosferze dialogu a w konsekwencji zwiększa aktywność pracowników i identyfikowanie się z firmą.
Wspomniany raport mówi również o negatywnych zjawiskach.
„Inną często stosowaną przez firmy międzynarodowe formą pseudo-odpowiedzialnej działalności jest wybielanie wizerunku. Łamanie praw człowieka, czy praw związkowych tuszowane jest intensywną działalnością np. na rzecz ochrony środowiska czy działalnością dobroczynną dobrze „obudowaną” wszelkimi technikami public relations, mającymi na celu wykreowanie korzystnego wizerunku firmy.”
Firmy dbające o swój wizerunek, co raz częściej rezygnują z dostaw surowców i półproduktów z firm i krajów nierespektujących praw człowieka. Chodzi tu o kraje, w których istnieje zjawisko tzw. współczesnego niewolnictwa czy takich gdzie działalność gospodarcza stanowi źródło finansowania działań zbrojnych. Na koniec należy wspomnieć o problemie zatrudniania pracowników zmuszonych do uchodźctwa poniżej standardów przyjętym w danym kraju.
Źródła :
https://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/praca/godne-traktowanie-w,b1857909559
Raport Prawa człowieka w miejscu pracy. Międzynarodowa perspektywa.
http://www.csrinfo.org/wp-content/uploads/2016/06/prawa-czlowieka-w-miejscu-pracy-2011.pdf
Najbliższe szkolenia z prawa pracy
Czas pracy – ewidencja i grafiki czasu pracy |
Szkolenie zdalne/wideokonferencja |
26.11.2024 |
Zobacz więcej |
Czas pracy i urlopy pracownicze |
Szkolenie zdalne/wideokonferencja |
29.11.2024 |
Zobacz więcej |
KURS SPECJALISTA DS. KADR I WYNAGRODZEŃ Z KODEM ZAWODU |
Szkolenie zdalne/wideokonferencja |
17.01.2025 |
Zobacz więcej |
Zobacz też: Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA