Ludzie są największą wartością przedsiębiorstwa. Dbanie o ich rozwój przyniesie niewymierne korzyści dla zakładu pracy – może się przełożyć na wzrost efektywności i sukces firmy. Jednym z najważniejszych obowiązków dyrektorów HR w tym zakresie jest zidentyfikowanie talentów, odpowiednie pokierowanie ich rozwojem oraz utrzymanie w szeregach firmy.
Współczesny biznes charakteryzuje się innowacyjnością, w której to człowiek jest na pierwszym miejscu. Dlatego właśnie o niego powinno się dbać w każdej firmie. Co przez to rozumiemy?
Miarą wartości pracownika są aktualnie osiągane przez niego wyniki oraz posiadany potencjał, będący zapowiedzią dalszego rozwoju. Ten potencjał to właśnie talent, który jest dobrem rzadkim i nie wszyscy mogą być wybitnie uzdolnieni. Warto więc wnikliwie analizować umiejętności zatrudnionych pracowników na różnych szczeblach i inwestować w rozwój kompetencji nie tylko kilku wybranych „gwiazd”, ale też większej części załogi.
Jak wynika z różnych badań, coraz więcej polskich pracodawców stosuje to drugie podejście – traktowanie wszystkich pracowników jako puli potencjalnych talentów, przy założeniu trafnego doboru ludzi do określonych zadań oraz ukierunkowaniu rozwoju ich kompetencji.
Jak rozpoznać talent?
Główne metody identyfikacji potencjalnych talentów to rekomendacje przełożonych, okresowa ocena kompetencji oraz okresowa ocena osiąganych wyników. Przy tworzeniu profili pracowników o wysokim potencjale należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych kompetencji takich jak:
- zdolności komunikacyjne,
- kreatywność i innowacyjność,
- orientacja na działanie,
- umiejętność szybkiego i trafnego podejmowania decyzji,
- orientacja na klientów,
- umiejętności interpersonalne,
- zdolność współpracy w zespole,
- umiejętności i wiedza specjalistyczna.
Inwestycja w rozwój pracowników
Sposobem na zwiększanie umiejętności i predyspozycji pracowników są programy rozwoju talentów. Ich celem jest poprawa efektywności całej firmy i zabezpieczenie jej przyszłości pod kątem potrzeb kadrowych. Programy takie promują aktywne uczenie się, dzielenie się wiedzą i otwartą komunikację. Dzięki temu kształtowane są pożądane postawy pracowników, którzy zyskują świadomość własnych atutów i słabości oraz potrzeb rozwojowych.
Może się to przełożyć na wzrost lojalności i zaangażowania wobec firmy, która zainwestowała w ich rozwój osobisty.
Źródło: Magazyn SEKA numer 2 (28) 2021
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA