– emisja z niemal jednoczesnym szerzeniem się fali elektromagnetycznej długości od tysięcy metrów (fale radiowe) po milionowe części milimetra (promieniowanie gamma). Promieniowanie długofalowe może wywołać wibrację atomów i cząsteczek, lecz zgodnie z obecną wiedzą nie powoduje ich uszkodzenia (promieniowanie niejonizujące). Jednakże promieniowanie o bardzo krótkiej długości fali, takie jak promieniowanie X i gamma, może wybijać elektrony z cząsteczek, powodować, że tworzą one niewielkie związki lub grupy chemiczne obdarzone ładunkiem, zwane jonami lub wolnymi rodnikami (promieniowanie jonizujące). Promieniowanie jonizujące może uszkadzać cząsteczki organizmu, w tym również DNA i prowadzić do śmierci komórki lub zmiany jej struktury genetycznej. Mutacje tego typu w komórkach, którym uda się przeżyć, mogą prowadzić do powstania raka. Ponadto szybko dzielące się komórki rakowe są bardziej podatne na działanie promieniowania jonizującego niż komórki prawidłowe. Według R.M. Youngson, Collins Słownik encyklopedyczny, Medycyna, RTW 1997 r.
Zobacz także
MIKROFALE
– promieniowanie elektromagnetyczne wysokiej częstotliwości o długości fal od 1 mm do 1 m i częstotliwości od 0,2 do 300000 MHz. Źródłem mikrofal są nadajniki telewizyjne i radiowe, zgrzewarki, piece indukcyjne itp. Działanie mikrofal na organizmy żywe nie jest jeszcze do końca poznane. U ludzi mogą one wywoływać szereg objawów takich jak: osłabienie, bezsenność, bóle […]
POSIADACZ ODPADÓW
– jest to wytwórca odpadów lub osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej będąca w posiadaniu odpadów; domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości Według ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 701, 730, 1403, 1579).
KONTENER MORSKI DO PRZEWOZU LUZEM
– to kontener do przewozu luzem o specjalnej konstrukcji umożliwiającej jego wielokrotne użycie w przewozach z, do lub pomiędzy obiektami morskimi. Kontener morski do przewozu luzem powinien być zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w sprawie dopuszczenia kontenerów morskich do używania na pełnym morzu, zawartymi w dokumencie MSC/Circ.860. Według oświadczenia rządu […]