Pandemia wywołana SARS-CoV-2 skłoniła wielu pracodawców do wdrożenia systemu pracy zdalnej jako tymczasowej lub alternatywnej formy świadczenia obowiązków służbowych. I chociaż w polskim prawie pojęcie pracy zdalnej nie jest doprecyzowane, to od ponad roku wiele przedsiębiorstw funkcjonuje właśnie w taki sposób – na home office.
W okresie pandemii udało się zaobserwować, jakie aspekty pracy zdalnej działają poprawnie, a co wymaga jeszcze dopracowania.
Według autorów publikacji „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, opracowanej przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera do zalet pracy zdalnej z perspektywy pracownika możemy zaliczyć:
- Poprawa równowagi między życiem zawodowym i osobistym, w tym rodzinnym, możliwość spędzania większej ilości czasu z najbliższymi.
- Brak konieczności codziennego pokonywania trasy z domu do pracy i z pracy do domu – redukcja czasu i kosztów dojazdu, stresu i zmęczenia związanego z transportem oraz ochrona środowiska naturalnego.
- Większa elastyczność w planowaniu aktywności, dopasowanie ich do indywidualnego rytmu dnia i sposobu pracy, większa swoboda decyzyjna w zarządzaniu czasem pracy.
- Możliwy wzrost autonomii w pracy może powodować większe zaangażowanie pracownika w wykonywane przez niego obowiązki (m.in. ze względu na możliwość lepszej koncentracji na zadaniach, pracę w ciszy i spokoju), a w konsekwencji większą motywację do pracy, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań, większą wydajność i produktywność.
- Możliwość podjęcia pracy pomimo ograniczonej sprawności ruchowej spowodowanej chorobą lub niepełnosprawnością.
- Wzrost odczuwania satysfakcji z pracy oraz życia, ale wydaje się, że jest to sprawą indywidualną.
Z kolei z perspektywy pracodawcy, praca zdalna ma mniej zalet, a są to:
- Oszczędność kosztów związanych z opłatą za media i utrzymaniem powierzchni biurowej.
- Zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych i związanych z nimi kosztów odszkodowań ze względu na ograniczone dojazdy do pracy i podróże służbowe zatrudnionych.
- Możliwość zaangażowania wykwalifikowanych pracowników, zwłaszcza spoza obszaru lokalizacji firmy.
- Zwiększenie elastyczności działalności i usług biznesowych.
- Możliwość zatrudnienia osób starszych i osób z niepełnosprawnościami.
Źródło: „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA