Najnowszy raport URE wskazuje, że w ciągu ostatnich trzech lat (2018-2020) nastąpił dynamiczny rozwój mikroinstalacji. W okresie 2019/2020 wyniósł około 202%. Za ten stan odpowiadają prawie w 100% prosumenckie instalacje fotowoltaiczne.
Na koniec 2020 r. łączna moc zainstalowanych mikroinstalacji wynosiła ponad 3 GW, a łączna produkcja energii elektrycznej z tych instalacji w 2021 r. wyniosła 1 157 811,908 MWh. Jest to ponad trzykrotny (w stosunku do 2019 roku) wzrost wolumenu energii elektrycznej wprowadzonej do sieci z mikroinstalacji.
– Dane prezentowane w naszym raporcie jednoznacznie wskazują, że generacja energii w zielonych mikroźródłach przyrasta w ogromnym tempie. Ich moc zainstalowana w przeciągu trzech lat wzrosła blisko dziesięciokrotnie – zauważa Rafał Gawin, Prezes URE.
Podkreśla też, że rola tego rodzaju rozproszonych źródeł wytwórczych może rosnąć, szczególnie w kontekście transformacji energetycznej i budowy nowej architektury rynku energii, na którym pojawiają się nowe podmioty, takie jak chociażby obywatelskie społeczności energetyczne, prosumenci, a z czasem – fleksumenci.
Najwięcej energii elektrycznej pochodziło z mikroinstalacji fotowoltaicznych
W minionym roku energia elektryczna wytwarzana była w niemal 460 tysiącach mikroinstalacji, a ich łączna moc zainstalowana wynosiła ponad 3 GW. Najwięcej pod względem liczby – bo prawie 459 tysięcy – było mikroinstalacji wykorzystujących energię promieniowania słonecznego (PV). Dla porównania, pozostałych mikroinstalacji wykorzystujących inne źródła odnawialne było tylko 493.
98,5 proc. mikroinstalacji to prosumenci
Prosumenci eksploatowali 452 tys. z 459 tys. wszystkich mikroinstalacji, wprowadzając do sieci dystrybucyjnych nieco ponad 1,1 TWh energii elektrycznej. Na koniec 2019 roku w Polsce było ok. 149 tysięcy prosumentów, podczas gdy na koniec 2018 roku – 51 tysięcy.
Źródło: Raport dotyczący energii elektrycznej wytworzonej z OZE w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej (art. 6a ustawy o odnawialnych źródłach energii)
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA