Kim jest specjalista bhp?
Każdy zakład pracy, niezależnie od branży, w której działa jest zobowiązany do wdrożenia i przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Pod tym względem podlega zaś kontroli przed instytucjami państwowym, w tym Państwową Inspekcją Pracy, czy Urzędem Dozoru Technicznego. Celem nadrzędnym takiego stanu prawnego jest oczywiście bezpieczeństwo pracowników narażonych między innymi na wypadki i choroby zawodowe. Całością procedur, regulaminów, kontroli i dokumentacji bezpieczeństwa i higieny w przedsiębiorstwie kierują służby bhp, które mogą mieć charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Specjalista bhp to pracownik owych służb, który bierze odpowiedzialność za przestrzeganie i organizację zasad bhp.
Specjalista bhp – obowiązki
Specjalista bhp ma w zakładzie pracy wiele różnorodnych obowiązków, których natężenie szczegółowo zależy przede wszystkim od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. Najogólniej, specjalista bhp zajmuje się organizowaniem i kontrolowaniem bezpieczeństwa pracy na terenie zakładu. Przeprowadzane przez niego regularne kontrole mają za zadanie ograniczenie ryzyka ponoszonego przez personel wykonujący pracę do minimum.
Wśród najważniejszych obowiązków na tym stanowisku wymienia się tworzenie regulaminów i procedur dotyczących procesu pracy i jej środowiska dla całego zakładu i poszczególnych stanowisk. Specjalista bhp sporządza ponadto analizy ryzyka zawodowego, a także informuje kierownictwo zakładu o potencjalnych zagrożeniach.
Inne ważne obowiązki związane z pracą specjalisty dotyczą wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Specjalista bhp zobowiązany jest do sporządzania i przechowywania dokumentacji w tym zakresie, jak również stałego monitoringu potencjalnych czynników ryzyka zawodowego.
Każdy odbiór lub modernizacja budynków zakładu pracy odbywa się z udziałem specjalisty bhp. W poszczególnych okresach czasu, co najmniej raz w roku jest on zobowiązany do sporządzania całościowego raportu zawierającego aktualny stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie. W razie potrzeby współpracuje on również z państwowymi instytucjami odpowiedzialnymi za kontrolę przedsiębiorstwa w zakresie bhp.
Jak zostać specjalistą bhp?
Stanowisko specjalisty bhp jest często nie do końca słusznie utożsamiane z inspektorem. Chociaż zarówno specjalista bhp, jak i inspektor zajmują się bezpośrednio procedurami i środowiskiem pracy. Oba zawody dzieli między innymi zakres kompetencji, a przede wszystkim wykształcenie uprawniające do wykonywania zawodów. Pracę inspektora lub starszego inspektora mogą wykonywać osoby z wykształceniem średnim i policealnym z tytułem technika bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym drugim przypadku dopiero po 3-letnim stażu pracy w zawodzie).
Specjalista bhp znajduje się wyżej w zawodowej hierarchii i przyjmuje większy zakres odpowiedzialności. Aby objąć to stanowisko konieczne jest wykształcenie wyższe kierunkowe lub podyplomowe i przynajmniej roczny staż w służbie bhp. Z kolei staż 3 letni uprawnia do wykonywania zawodu starszego, a 5-letni głównego specjalisty bhp.
NAJBLIŻSZE KURSY I SZKOLENIA BHP
NASI EKSPERCI BHP I PPOŻ
Działamy na terenie całej Polski – mamy 18 oddziałów wojewódzkich i przedstawicieli terenowych, co sprawia, że naszym klientom możemy zapewnić jednolite procedury bez względu strukturę firmy – specjalizujemy się w usługach dla klientów wielooddziałowych. Potwierdzeniem jakości naszych usług i merytorycznej wiedzy jest certyfikat ISO 9001:2008 oraz certyfikat kompetencji szkoleniowych nadanych przez CIOP-PIB.
Poza szerokim gronem specjalistów możemy się poszczycić współpracą z grupą wybitnych ekspertów w dziedzinie BHP, do której należą m.in.:
Absolwent Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie, 1995 r.
Ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju